Arbetsgivare envisas med att betala in lön

Hej,

Jag har ett litet huvudbry med min gamla arbetsgivare. Jag startade eget och fick ta tjänstledigt det första halvåret.
När det började vara dags att säga upp mig ringde jag min chef och skulle säga upp mig, men han tyckte vi skulle avvakta ett halvår till ifall jag ville komma tillbaks.
Samma månad missade han något, så de skickade ut en lön trots att jag var tjänstledig.
Hörde av mig, och de föreslog att vi skulle lösa det vid uppsägning eller när jag kommer tillbaka till dem (vilket jag inte planerar).

Jag har inte tänkt så mycket mer på det, och inte tagit ut så mycket lön från mitt eget företag. Men nån gång efter sommaren bytte jag bank och lät de pengar jag felaktigt fått ligga kvar så att jag kan skicka tillbaka dem så fort jag får instruktioner på hur jag gör det.

Nu när jag loggade in på gamla banken dit lönen kommer från arbetsgivaren så ser jag att det ligger nästan 200 000 kr på det högräntekontot!? De har alltså skickat in ännu mer pengar.

Vad är bästa sättet för mig att hantera det här på?
Och det har ju kommit ett årsskifte också.
De lär ju ha skickat pengar till skatteverket…

Är bortrest hela nästa månad, men jag tänker att jag ska ta tag i det och skicka in en uppsägning via post när jag kommer hem, då borde de väl inte kunna skicka mera pengar?

3 gillningar

En snäll arbetsgivare som fortsätter betala lön trots ingen motprestation, det skulle jag inte tacka nej till :wink:
Om man resonerar kan det ha ju olika orsaker, tex att löneenheten eller redovisningsbyrån de anlitar inte informerats om att du inte ska ha lön, så de fortsätter betala ut som det var tidigare.
Du behöver såklart kommunicera med din Ag och löneenheten alt. redovisningsbyrån. Återbetalar du lönen måste de rätta uppgifterna hos SKV.

Hade låtit det ligga där och säga upp dig. Begär dom inte pengarna tillbaka så hade jag låtit dom vara ett år till. Och sen lär dom knappast kräva tillbaka dessa pengar. Vill du vara snäll då säger du till och det är kanske det rätta att göra.
Mvh

Årets roligaste rubrik. Förstår dock problemet.

7 gillningar

Lös problemet omgående, annars kan du riskera skattesmäll.

När en närstående fick för hög lön utbetald så fick hon betala tillbaka även inbetald skatt, som hon sedan inte fick tillbaka förns deklarationen var avklarad året efter.

8 gillningar

Jag och en massa kollegor har hamnat i den sitsen många år sedan.
Vi fick felaktiga löner i december och sen var det jul och nyår och ingen som förstod problemet och kunde fixa det i tid. Sen fick vi betala tillbaka inklusive skatten och snällt vänta in deklarationen och justeringen.

Hört på senare år att folk “tjafsat” med sin arbetsgivare för att få en avbetalningsplan så de kan hantera problemet med skatten istället för att ligga ute med pengarna.

Kass arbetsgivare. Jag skulle aldrig gå med på att betala tillbaka skattedelen innan jag fått tillbaka från skattemyndigheten. Om arbetsgivaren kräver det så lär ju stämningen ta längre innan domstol tar upp den, så då betalar man bara innan förhandlingen. Problem solved. Under tiden kan man ju söka sig till en seriös arbetsgivare.

2 gillningar

Påminner lite om detta ärende.

Varje månadslön hade på den anställda kvinnans lönespecifikationer redovisats två gånger, vilket i bolagets digitala lönesystem registrerats som att två utbetalningar per månad behövde ske. När felaktigheten uppdagades efter elva månader krävde arbetsgivaren in ett återbetalningsbelopp på strax över 280 000 kronor

Vad blev resultatet i tingsrätten?
Inte alla som kan läsa låsta artiklar :wink:

1 gillning

Alltså, det är ju arbetsgivaren som betalat till två konton (ditt och skatteverket). De har också betalat arbetsgivarskatt (vägrar kalla det avgift, det är en skatt).

Arbetsgivaren bör rimligen kräva tillbaka båda skatterna själv, och nettolönen från dig.

2 gillningar

Vad de bör göra och vad de gör är två olika saker :laughing:

I mitt fall var det inte någon större summa, vet en kollega som fick en fem ggr så hög lön utbetalt och han hade inte pengarna för skatten. Jag kommer inte ihåg hur det gick för honom.

Utfallet blev att de förlikades innan det gick upp i rätten. Kvinnan skall över tid betala tillbaka en del men inte hela det felaktigt utbetalda beloppet.

1 gillning

Arbetsgivaravgiften får företaget tillbaka från skatteverket efter godkänd omprövning, den biten syns aldrig för arbetstagaren.

Skatteavdraget däremot kan aldrig återbetalas eftersom de redan tillgodoförts betalningsmottagaren. Se under rubrik “Återkrav” här: Rätta arbetsgivardeklaration på individnivå | Skatteverket

OT, men den är väl varken skatt eller avgift, eller möjligtvis båda, eftersom den innehåller både skatter och avgifter.