Moraliskt dilemma: för mycket i lön

Efter en diskussion hemma om ett fiktivt scenario så undrar jag hur RTs medlemmar ställer sig till följande moraliska dilemma:

Ponera att du får 5000:- extra i lön på grund av en miss på lönekontoret.

Meddelar ni lönekontoret om felet eller håller ni tyst och hoppas att det ej upptäcks?

2 gillningar

Meddelar, lär uppdagas senare.

25 gillningar

Jag har en liknande situation från idag med en post i lönekuvertet jag inte känner igen.

Personligen kommer jag fråga vad denna punkt innebär för att få bekräftat eller inte om det är rätt utbetalt. Detta för att slippa att de kommer i slutet av året och vill ha detta återbetalat. Då kan jag riskera att inte ha dessa pengar lr att de är upplåsta på börsen. Det blir iaf en tråkig återbetalning som man inte räknat med.

Om jag frågar och de säger att allt är i sin ordning så kan de inte komma i efterhand och kräva dessa åter.

Jag gör det för att slippa få en chock senare.

6 gillningar

Meddelar lönekontoret och vill få en förklaring till utbetalningen. I bästa fall är den inte felaktig :wink:

8 gillningar

Eller, fråga, få inget svar och investera kosingen och sälj aldrig.

Så jag gör med mitt bostadstillägg, litar inte på att FK räknat rätt. :see_no_evil:

Men om tio år, då kan de användas. :rofl:

2 gillningar

Jag hade meddelat eftersom de med stor sannolikhet kommer att upptäcka det. Fick 20’ för mycket en en gång, njöt av känslan av rikedom så länge den varade :sunglasses:

Men på ett svartjobb jag hade i ungdomen fick jag 500 kr för mycket, då sa jag inte till. :innocent:

6 gillningar

Håller med andra.
Om frågan däremot hade varit att du får 5k extra och du visste att det aldrig skulle upptäckts så kanske vissas svar är annorlunda……

2 gillningar

Borde inte ett dilemma innehålla svåra avvägningar, i det här fallet av moralisk karaktär? Att medvetet ta emot lön som inte är din är ju stöld, jag förstår inte det ”moraliska dilemmat”? Det är ju möjligen ett helt vanligt dilemma för giriga människor som även har någon sorts moralisk kompass.

8 gillningar

meddelar. en gång blev något fel så folk fick andras löner, t.ex VD:ns lön.

5 gillningar

Hade kontaktat lönekontoret.

Om du behåller det och spenderar pengarna och de senare återkommer. Om du inte kunde förväntas upptäcka misstaget är det dina. Alltså om du har 50.000 i lön och får in 35555 istället för 34335 och du hunnit spendera pengarna så kan du få behålla dom, men det måste avgöras från fall till fall.

Att medvetet behålla pengarna är stöld.

Hade utan tvekan meddelat närmsta chefen. Även om man enbart tänker på sig själv så är förtroende-vinsten av att vara ärlig även när det inte “behövs” väger mycket tyngre än dessa tusenlappar i det långa loppet.

2 gillningar

Jag har svårt att se att det kan räknas som stöld om någon ger för mycket pengar men jag skulle ändå fråga lönekontoret vad det var för pengar.

Fick tydligen för mycket en gång.
Vi var ett par stycken som jobbade långa skift under semestern. Jag tror att vi skulle få extra betalt för det men det blev mer än så. På alla timmarna hade vi även fått övertidsersättning. Det var inte helt lätt att utläsa. Chefen och lönekontoret visste om det. Vi fick behålla det felaktiga beloppet.

2 gillningar

Om det är exakt 5000 kr så gissar jag att det är en bonus som du fått för 2024, men kolla upp det.

Fiktivt scenario eh? :stuck_out_tongue:

Om det inte råkar vara fiktivt kan det helt enkelt vara en bonus eller outtagna semesterdagar. Men skulle fråga för att klargöra, löneavdelningen lär märka felet och justera nästa annars.

I wish att jag fått 5000:- extra :joy: Men så är inte fallet, utan det är helt hypotetiskt.

2 gillningar

Kvittningslagen i folkmun, arbetsgivaren har rätt att ta tillbaka pengarna.

Ingen lag utan undantag :slight_smile:

Det finns vissa undantag, som gör att mottagaren inte är skyldig att återbetala beloppet. Det gäller om det fanns god tro hos mottagaren, och därmed att denne varit omedveten om att betalningen var felaktig. Det gäller också om mottagaren inrättat sig efter betalningen, och därmed förbrukat pengarna.

För att god tro ska vara uppfyllt, krävs att arbetstagaren inte haft anledning att misstänka att denne fått för mycket pengar. Det sker därmed en objektiv bedömning om det generellt sett är så att arbetstagaren bör ha märkt att lönen inte var korrekt utbetald. Det innebär att det inte är tillräckligt att arbetstagaren inte själv insett eller uppfattat felaktiga utbetalningen.

Huruvida god tro förelegat beror på beloppets storlek, hur lång tid som förflutit mellan utbetalningen och kravet på återbetalningen, och hur den utbetalda lönen var i förhållande till den lön arbetstagaren vanligtvis får.

Jag har på riktigt haft en löns om bestått av flera rörliga delar, med bonus som beräknas både på kvartals- och årsbasis, och att den betalas ut med 1-2 månaders eftersläp och ibland blir försenad. För att inte nämna semesterersättningen på de rörliga delarna, som betalades ut året därpå. Det var helt enkelt normalt att lönen svängde +/- 15 000kr per månad och var svårbegriplig, så jag hade haft ett bra case att hävda god tro i ren protest mot det krångliga systemet :slight_smile:

1 gillning

Båda scenarierna har hänt mig. Jag frågade direkt för att se vad det handlar om. I det ena visade sig inte vara fel och jag fick behålla pengarna i det andra fick jag återbetala. Honesty is the best policy!

3 gillningar