Hej allihopa!
Två frågor till andra här på forumet.
- Brukar ni kontrollera era lönebesked.
- Har ni hittat några felaktigheter?
Dela gärna med er av era historier och erfarenheter!
Hej allihopa!
Två frågor till andra här på forumet.
Dela gärna med er av era historier och erfarenheter!
Nej, oftast inte.
Det är bara om jag varit sjuk eller vabbat som jag kontrollerar och det är mest så jag vet om det dras mer från lönen nästa månad eller inte ![]()
1 - Ja alltid
2 - På ett av jobben jag jobbade som timanställd saknades i värsta fall halva arbetstiden. Efter det är jag nitisk med varje lönebesked. Inte hittat något fel hos någon annan arbetsgivare dock.
Kan tillägga att jag är statligt anställd med förtroendearbetstid, så även om jag jobbar kvällar och helger är lönen samma… annars hade jag kanske varit mer kontrollerande.
Jag har varit med och vidareutvecklat ett stort gammalt lönesystem, efter det har jag inget förtroende för att lönerna blir rätt. Kollar varje gång, bara en gång det varit fel för mig dock
Numer är det inga fel eftersom jag är egenföretagare och därmed fuskjobbar som löneadministratör också. ![]()
Kontrollerar alltid!
Ja, jag har hittat fel några gånger. Till exempel missat ob-ersättning, semesterlön, eller fått för mycket av något annat tillägg till exempel.
Ja och ja, tyvärr.
Har varit med om att inte få lön öht för att VD “glömt” att attestera. Har varit med om att en löneväxling blivit fel. ![]()
Ja, och Ja. Enda gången lönerna alltid stämde var när undertecknad var löneansvarig. Alltid annars, på vartenda sommarjobb till projektanställningar och tillsvidaretjänster har det saknats.
Min förra arbetsgivare “glömde av” att höja upp mig till fullbetald när mina timmar gav det, sen hävdade dom att övertid inte var grundande för fullbetalning vilket fick facket att se rött. Vidare satte dom i system att lura oss på ackordet. Det kunde handla om rätt stora summor. Jag orkade inte vara konstant arg och bitter, så jag bytte arbetsgivare. Nu jobbar jag utan ackord. Det har varit felaktigheter, men mer på grund av uselt lönesystem.
Samma här. Också sista lönen på de två fasta jobb jag sa upp mig från. Många tusen de försökte klippa från luggen… (fast sista lönen kollar nog de flesta noga, hoppas jag)
I det fallet behöver man inte kolla på beskedet för att fatta att det inte stämmer.
Men har man lite varierande hög lön kan det lätt saknas 500-2000 per månad utan att man reagerar.