Ramit Sethi: 7 frågor för att se om man är nöjd eller sitter fast

Med risk att det blir lite “Aftonbladet-test” över det, men jag tyckte ändå att frågorna var rätt kul att reflektera över.

Du börjar med 7 poäng och för varje fråga som du svarar ja på, då drar du av en poäng.

1. Tvekar du innan du beställer en förrätt, drycker eller en efterrätt?

2. Loggar du in och kollar saldot på din portfölj / bank dagligen?

3. Har du en väckarklocka för att gå upp tidigare än du egentligen vill?

4. Lämnade du din arbetstelefon, Slack eller e-postinkorg påslagen eller öppen under din senaste semester? Om du gjorde det, kostade det dig energi?

5. Avundas du människor som har “mer” än vad du har?

6. Önskar du att du kunde arbeta med något du älskar, istället för att bara arbeta för pengarna?

7. När du tänker på att de kommande 5 åren blir på samma sätt som det som du gör nu… är du frestad att lämna allt bakom dig och fly ut till skogs, en skåpbil eller ett tibetanskt kloster?

Hans kommentar:

If you’re still at 6-7 points, then you’re doing great. There’s no sense that something is wrong or broken. You’re genuinely happy with what you’re doing. Love that for you.

If you’re at 4-5 points, well… there’s room for improvement, right?

And if you ended the quiz with 1-3 points, first, I want to thank you for owning up to some seriously uncomfortable feelings.

You know what I’m going to ask next.

• What are you going to change to get back to 7?

My goal with this email isn’t to make you feel hopeless. It’s to help you honestly evaluate your life as it is right now, so you know how it stacks up against what you want. That’s the first step toward GETTING what you want. What are you going to change to get back to 7?

Hur många poäng fick du?

• 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster
4 gillningar

Varför göra en undersökning när nan börjar med 7 och subtrahera istället för arr börja på noll och adera ?

7 gillningar

Bekräftelse på något jag redan vet/insett. Ja. Det finns utrymme för förändring och den är på G.

8 gillningar

Noll finns inte me, men de kanske inte behövs…

1 gillning

Ja, varför bryta en vinnande tradition om att aldrig lyckas med en undersökning. :joy::see_no_evil:

7 gillningar

Jag gillar dessa frågespel!

Kör gärna fler! :blush:

Även om denna var lite förvirrande om man är i min sits. :rofl:

5 gillningar

Ja, och blir nöjd när jag ser det. Varför får jag minuspoäng? :frowning:

7 gillningar

Väckarklocka ja, resten nej. Det jobb jag har nu är inte så flexibelt. Det ska som regel utföras på plats och under fasta arbetstider. Det är bestämt så och det finns vissa poänger med det.

Kollade med sambon å vi fick samma resultat…

1 gillning

Sju poäng. Tillskriver ett av poängen till @janbolmeson OCH Cornu som på varsitt håll gav mig puffar att byta till Lysa, ett av de bättre resultaten. Kollar väldigt sällan hur det “går”. E-fakturor (de som inte går att ha autogiro på) måste man ju ändå godkänna.

4 gillningar

7 poäng! Tack för bekräftelsen att jag jag senaste åren har gjort rätt val i livet :pray: har sån otrolig tur som får leva det liv jag lever.

4 gillningar

Lite synd om dom som fått 1 poäng då… Hade varit värre med 0 då…

Fallerar på väckarklocka, å andra sidan kommer jag ha det även om jag skulle ta FIRE nu. För att inte vända dygnet Även när jag är utomlands om det är frukost på hotellet…
Sedan en halv poäng på vardera 4 och 5. Jobbar mest hemifrån och hade på datorn och e-posten, men var inget problem. Lite avundsjuk, men inget problem.

1 gillning

Det har gått drygt 16 månader för mig sedan väckarklockan senast ringde pga arbetsdag, utan att dygnsrytmen har förändrats nämnvärt.

4 gillningar

Jag blir avundsjuk… Jag går och lägger mig i hyfsad tid, varje dag, men efter helgen när jag sovit ut 2 dagar, brukar jag vara glad om jag lyckas somna innan midnatt natten till måndag. Har en pensionär i bekantskapskretsen som brukar skicka mail 2 på natten, skulle inte vilja bli sådan.

1 gillning

Roligt test! :slightly_smiling_face:

Ett poängs avdrag för mig. Det är det där med att unna mig hela vägen på restaurang…

Har i alla fall blivit lite bättre och har ett slösakonto just för det.

2 gillningar

Vi flytta till dagens boende sen lite mer än 6 år, har inte haft någon väckarklocka sen flytten… Hade innan men kommer inte ihåg när den då användes… Sover tills jag vaknar…

1 gillning

Sex av sju poäng fick jag, men jag lever ju som fire.

Jag valde att bli fire innan jag kan leva enligt 40-regeln, vilket gör att jag alltid ställer mig frågan om hur mycket livskvalitet jag får för pengar jag spenderar.

Jag är nöjd med ett skönt liv, även om jag spenderar mindre pengar än de flesta vill.

Det var sommarvärme och sol på min balkong idag, en tisdag när ni andra jobbar.
Mina chili växer galet bra.
Jag är mer vältränad än de flesta.
Varje februari när ni jobbar är jag ute flera gånger och spårar lodjur (11 mil från t-centralen).

Jag har tid för mina intressen.

Jag är tacksam att jag kan leva såhär fortfarande efter 7 år.

Ska jag förverkliga fler drömmar så är det inte att spendera mer pengar, snarare att skaffa en stuga off grid där jag kan höra vargarna yla.

8 gillningar

Fattar inte vad det är för fel på att tveka innan man beställer förrätt. Känner verkligen inget behov av att sluta med det.

4 gillningar

Jag satte auto betalning på e-fakturor, allt för att slippa logga in varje månad.