Kontrollerar ni era lönebesked?

1. Kontrollerar vet jag inte men jag läser det för att se om det är rimligt
  2. Har nog inte upptäckt något fel men ibland har arbetsgivaren gått ut med information om felaktigheter som ska åtgärdas senare.

Vi får lönebeskedet ett par dagar innan så därför kollar jag alltid det

1. Ja, varje gång pga 2.
  2. Ja, flera ggr/år. Problem med rörlig lön som inte betalas ut, problem med bonus som blivit fel, problem med retroaktivt utbetald lön pga saktfärdig löneprocess men att nya lönen gäller från 1:a april (och som räknades ut fel), at semesterersättning på förlig lön kommer året därpå (och oftast felaktigt uträknad) osv.

Förra arbetsgivaren jag hade gjorde två misstag under det året jag var anställd där så nuförtiden kontrollerar jag alltid.

Jag får inget lönebesked längre så jag kan inte kolla det!

Blev strul med någon beräkning när arbetsgivaren bytte lönesystem, men annars har det varit rätt. Kollar ibland.

Ja, oftast.
Ja, primärt rörande föräldrarlön, blivit fel ett antal gånger. Har själv fått räkna ut enligt kollektivavtalet och visa för HR/lön då de själva litar fullt på systemet. Även varit med om fel på förmånsvärde på bilar.

Sedan kan ju saker släpa, men beror juj på att den som attesterad tid/utlägg kan ha missat att godkänna i tid. Blir ju då rätt månaden där på.

1. Alltid
  2. Ja några gånger, inga stora saker, fel kommunalskatt i januari efter flytt var det senaste men det hittade de själva innan jag hann påpeka det.

Betalar min egna lön så yes jag kontrollerar den då jag även gör den :wink:

2 gillningar

Ja

Ja, fel med utlägg några gånger. Men värst var nog att de aldrig höjde upp min % avsättning till tjänstepension efter lönehöjning på 10 000 = 3 000 för lite i pension per månad… jag fick upptäcka det själv och efter påpekande satte de in retroaktivt. Man blir mörkrädd hur mycket manuell hantering det är med lönefrågor som man tror sker automatiskt.

1 gillning

Ja och Ja. Tredje viktig kontroll i processen är att kolla att lönesedels belopp också kommer in på kontot. Det är inte ovanligt att det avviker.

Båda för mycket och för lite mot lönesedel har jag varit med om.
Väldigt viktigt att spara kopior på lönesedel arbetslivet ut. Turligt nog har jag så. Annars hade jag gått miste om mycket pension.

1. Ja, kollar alltid

2. Nej, aldrig varit fel, om jag inte själv har gjort en miss och tex glömt lägga in vilken kostnadsbärare som övertid ska belasta.

Vårt lönehanteringssystem är nog rätt bra, för när man får löneförhöjning retroaktivt, så räknas varenda lönebaserat tillägg och avdrag om så att det ska vara korrekt ifrån den dagen den nya lönen började gälla, och det stämmer också, även om lönespecen kan vara 5 sidor lång…

Så jag kollar att mina tillägg kommit med, kan hända att min chef missat att godkänna något, eller att jag själv glömt lägga in det.

Väldigt länge sen jag fick lönebesked då… Har varit egenföretagare i massa år å då har man inte lönebesked, inte jag iaf…
En gång i tiden när man hade de så va de två veckors lön å lönen va baserad på ackordslön å de hade jag koll på hur mycke de va…

1. Ja, alltid.
  2. Många fel genom åren. Ett av mina första jobb hade stämpelklocka men ändå extremt mycket fel i lönespecen. På nuvarande jobb har jag väldigt mycket utlägg pga resor så kollar alltid att allt verkar stämma (vilket det brukar göra). Dock fick jag löneförhöjning i november och upptäckte förra månaden att även om lönen höjts så hade inte tjänstepensionsinsättningen gjort det, ca 2500 kr/mån. Så uppmaning till alla som byter jobb eller får löneförhöjning är att kolla att tjp-avsättningarna stämmer.

Det här gjorde mig lite förvånad, trodde att det var krav enligt lag för arbetsgivaren att ge ut en lönespecifikation (här är det så), men det är det tydligen inte i Sverige.

Verkar ändå ganska märkligt att inte ge ut en, varför är det så?

Här blir jag intresserad, vad var det som hände, varför var det viktigt?

Man kan få det till sin digitala brevlåda men jag har ingen digital brevlåda.

Som lärare har jag en ganska enkel lön, nästan alltid lika, så det är inte så mycket att kolla. De enda gångerna den kan skilja är om jag har övertid, extremt ovanligt, när jag får min semesterersättning och om jag får något retroaktivt när ny lön börjar betalas.

Ok, jag förstår, då kan du ju kontrollera det om du velat.

Våra kommer inte med posten (digitalt eller analogt) utan får laddas ner från (den extremt undermåliga) portalen som revisionsfirman har.

Ja, om jag också vill ha en digital brevlåda vilket jag inte vill.

Hade min lön varierat mera hade det varit viktigare.

1. Ja
  2. Ja, när jag jobbade hos en mindre firma inom byggbranschen var det tyvärr mer regel än undantag att det blev fel… Chefen hade anställt frugan som löneansvarig (utan varken utbildning eller erfarenhet inom området), och det var tyvärr inte heller ovanligt att man fick lönebeskedet EFTER lönedagen(!).

Har aldrig haft problem på något annat företag men den vanan att dubbelkolla kommer nog sitta i tills jag slutar arbeta.