Kontrollerar ni era lönebesked?

Min hustru får nästan alltid sitt lönebesked efter lönedagen.

1. Ja, dels för att veta vad kassaflödet in blir, det tar jag med i min personliga resultaträkning varje månad. Så det blir enklare att göra en budget för kommande månaden. Sen är jag allmänt nyfiken. Jag tjänar bra så det är alltid kul att titta tycker jag.

2. Inte sett nå konstigheter än så länge.

1. Ja.
  2. Ja.

Tillägg till (2): Det har oftast rört sig om återbetalningar för utgifter (kan vara att jag har glömt att skicka in en reseräkning eller att någon på ekonomi glömt att dra moms, osv.) men nån gång har det varit rena felaktigheter (ouppdaterad lön efter löneförhandling, semester har hanterats som tjänstledighet, osv.).

Har en uppställning i mitt Excelark där jag gör en slags förkalkyl så jag vet vad beloppet ska bli.
Inte primärt för att kontrollera att lönen stämmer (för det gör den i princip alltid) utan för att veta hur nästa månads utfall blir.
Knappar in sjukfrånvaro, VAB, semester, tjänstledighet, förmåner, utlägg, avdrag och ut trillar kommande lön. Oftast korrekt på öret men kan diffa något öre hit eller dit.

Varför vill du inte ha en sådan?

Min AG hade inte rapporterad löneväxling som pensionsgrundande sen väldigt många år tillbaka samt heller inte vissa bonus etc. För att rätta till kom den ‘vi har inte underlagen kvar, så vi kan inte göra något’ tills jag la fram allt. Det hade de inte riktigt räknad med ;-). Så mer än 15 år tillbaka fick korrigeras.

Även om man senare i livet skulle flytta utomlands och behöver påvisa anställningstid för bidrag eller pension m.m. är det väldigt nyttig dokumentation.

1 gillning

Njae, såklart koll på att lönen kommer in och sparar ner lönelappen, men nu har jag också noll variation på lönen förutom vid lönerevision då jag såklar kollar det.

Tipset är att kolla avsättningen till tjånstepension där jag upplever att det blir fel oftare. Typ kolla det 3-4 månader efter jobbbyte eller lönerevision så att nya lönen reflekteras i avsättningen. Där har det blivit fel för mig flera gånger och en gång med mycket stor avvikelse (under flera år). Så jag har lärt mig att kolla det den hårda vägen :slight_smile:

1 gillning

Kontrollerar är fel ord, kollar gör jag.
Men dom är för det mesta obegripliga.
Vi hade till och med en 1h genom gång med HR i ämnet tolka ditt lönebesked :slight_smile:

1 gillning

Jag är emot att allt ska digitaliseras bara för att det går så om jag inte riktigt ser nyttan med det vill jag undvika att bidraga till den utvecklingen.

Hade jag känt att jag verkligen behövde t.ex. ett lönebesked hade jag övervägt fördelar och nackdelar med det men jag har inte känt det behovet.

Jag är nog lite tvärtom här. Ju mer digitalisering av sådant som lämpar sig för digitalisering, desto bättre. Man kan inte lita på posten längre, delas ut allt mer sällan, om den ens kommer fram. Men digital brevlåda är ju en väl fungerande lösning och man kan “vittja den” oavsett var man är i världen.

Håller med. Tror absolut att digitaliseringen är en av de största orsakerna till det.

Den kan ha bidragit men det går ju inte att stoppa utvecklingen som jag ser det. Och givet försämringstakten i postutdelningen så kan man lika gärna löpa linan ut. Paket behöver man ju få för de har ett fysiskt innehåll. Brev har oftast bara information och därmed passar det utmärkt att digitalisera detta. Alternativt får man skicka sitt fysiska brev i ett paket.

2 gillningar

Ja, kollar alltid.
Ja, några gånger har jag fått fel nivå av övertidsersättning.
Frugan hade det värre när hon helt plötsligt inte fick någon lön alls :astonished:
Kollegorna hade fått men inte hon. Efter en hel dags telefonsamtal till banker mm löste det sig. Anledningen till felet fick hon aldrig veta :sweat:

Jorå, brukar stämma av den.
Oftast rätt men kan ibland vara saker slm
Hamnat på fel månadsspec