Det har hänt mig. Fick för mycket lön (men 23 357 kr extra, brutto). Jag tog kontakt med chefen direkt. Resultat: Jag fick behålla de extra pengarna, jag fick njuta av att vara ärlig och chefen märkte att jag var ärlig.
Jag kollar sällan saldot så jag hade nog inte upptäckt det ärligt talat, nästan hela min ekonomi är automatiserad. Jag hade bara upptäckt motsatsen, dvs om jag hade haft ovanligt lite pengar på kontot i slutet av månaden.
Bättre meddela och sova med gott samvete
Fick dubbel löneutbetalningen en gång. Meddelade direkt till lön om felet. Fick till svar från lön att dom aldrig hade märkt missen om jag inte hade meddelat.
Meddela arbetsgivaren. Jag gjorde det vid en liknande situation en gång, arbetsgivaren lät mig behålla det som blivit fel med motiveringen att jag förtjänade det och att jag gjorde rätt som sa till.
Sticker ut hakan här. Fat chance att jag hade sagt till
HR har säkert räknat fel till min nackdel tidigare (i detta fiktiva scenario och i verkligheten ) så många gånger tidigare att jag spelat dum och överraskad om de (högst osannolikt) uppdagade sitt misstag, ville erkänna det och korrigera det. Inte mitt jobb att utbetalda löner är rätt
Jag hade satt pengarna på ett separat konto tillsvidare och sett fram emot ett eventuellt samtal från HR
Jag fick en gång 106000 insatt istället för 1060 av en bank som hanterat det manuellt åt en kund. Jäklar vad nervösa de blev, trots att det var jag som hörde av mig först.
Klart man säger till. Det är ju om inte annat skitjobbigt att ligga på de stålarna i väntan på någon sorts preskriptionstid, om man nu har den böjelsen att man tänker behålla dem.
Off-topic: Försäkringskassan när jag var 19 däremot… annat läge, sorry. Men jag köpte en sampler och inte alkohol, så lite pluspoäng är jag väl ändå värd?
En stor hotellräkning (en månads vistelse) kom på kreditkortsnotan först efter 9 månader, och eftersom reseräkningen sedan länge var betald kändes det som om den var borttappad, men tji fick man.
Pappa meddelade en gång att han fick för lite lön så då fick de justera och ge honom det han skulle ha.
Sen fick han för mycket senare av samma arbetsgivare. När han gick dit så frågade de om han har fått för lite igen. Han sa att han hade fått för mycket. Då sa de till honom att under alla dessa år jag jobbat här har ingen sagt till att de fått för mycket lön.
Så de sa att om du inte säger något till någon på arbetsplatsen så kan du få behålla de extra pengarna.
Pappa tackade och tog emot.
Personligen hade jag absolut sagt till, jag vill inte vara oärlig.
Detta hände faktiskt mig när jag rekryterade en ny anställd och det blev fel på lönekontoret och de vände på två siffror i avtalet. Men jag hade en ärlig medarbetare som meddelade felet direkt.
Enligt lönekontoret så hade vi fått köra på den lönen om den anställde hade skrivit på.
Jag skulle tro att även om man helt saknar moral så finns det bara ett vettigt alternativ.
Även om man ser på det hela fullständigt egoistiskt så är jag övertygad om att man kommer fram till att man ska säga till om felet, för att man själv tjänar på det på sikt. Kanske inte just den gången, men i livet vinner man på att konsekvent agera på det sättet.
Det hände mig i ungdomen, jag jobbade som konsult i lagervärlden och lönerna stämde aldrig
En månad hade det blivit så mycket fel och dem hade försökt fixa det 3 gånger med olika tillägg, kommer inte ihåg exakta siffror men vi säger 16tkr, sen ett tillägg som saknades på 3 tkr, sen et till tillägg på 2tkr
När det fortfarande inte stämde och jag hörde av mig fjärde rundan så började lönekontoret om från början, det skulle göras rätt och fick faktiskt till det
Den månaden fick jag ut min riktiga lön på 22tkr + dem 3 felaktiga lönerna
Över 10 år sen och utan ett uns samvetskval kan jag säga att dem runt 20tkr extra aldrig nämndes för arbetsgivaren
Extremt rörigt ställe och slutade något år senare
Hade samma hänt nu hade jag sagt till, stor skillnad på arbetsplats och mitt eget engagemang
Trivs man på arbetet är nog rekommendationen att säga till, men är man ung och känner sig lite blåst av arbetsgivaren så håll klaffen men spendera inte de imaginära 5tkr det första du gör, ta ut kontant om du är slösaktig för att lättare hålla dem separerade eller bättre in på sparkontot där dem kan gotta till sig lite!
De få gånger det har hänt har jag meddelat. Även om det rört sig om små belopp vill jag inte bli klassad som någon. ”fuskare” eller liknande. Ingen har dock tackat mig för detta, men jag tror det kostar mer än det smakar att inte agera.
Om det hade rört sig om tillräckligt med pengar så hade jag varit frestad på riktigt. Tänk två nollor för mycket på lönen i anställningsavtalet och tre månaders uppsägning. Tillräckligt för pension.