Moraliskt dilemma: för mycket i lön

Så är det säkert! :sweat_smile:

Meddelar lönekontoret. Antingen är beloppet stort och att behålla det hade orsakat stress eller så är beloppet litet och meningslöst att behålla. Det visar också positiv karaktär och att man är observant till arbetsgivaren.

Tror de flesta här har för god ekonomi för att se det positivt med fel i siffrorna.

1 gillning

Frågar definitivt om jag ser att något sticker ut, precis som om det potentiellt hade varit fel åt andra hållet. :slightly_smiling_face:

Troligen skulle jag spela dum :joy: oärligt kanske

Maken hade två kollegor som fått för mycket i lön under en period. Den ene spelade dum och gjorde inget, den andre satte extrapengarna på separat konto. När det uppdagades fick den som spelat dum bara betala tillbaka. Den som flyttat pengarna bedömdes ha insett att det var något lurt och blev avskedad.

1 gillning

Hur framkom att han hade satt in det på ett särskilt konto?

1 gillning

Man behöver ju inte berätta att man flyttat pengarna :man_shrugging:

Ska väl tilläggas varför jag tänker så här. Om man haft situationer där fel lön betalats ut åt andra hållet och alldeles för låg pension avsättning skett under åratal där det tog lång tid att få det hyfsat rätt …. Så tänker jag att de får uppdaga felet som gynnar mig helt själva :sweat_smile:

Jag minns tyvärr inte detaljerna om hur det gick till. Kanske gjordes det en polisutredning eftersom det var rätt stora belopp.

Fast då måste personen i så fall nekat att betala tillbaka vilket är lite korkat IMO. Det är ju knappast första instans att polisanmäla. Alt är det någon typ bedrägeri med fusk på reseräkningar eller något

1 gillning