Arbetsgivare har missat att sluta betala in tjänstepension efter avslutad tjänst

Hej på er.

Min förra arbetsgivare har fortsatt att betala in tjänstepension på en försäkring trotts att jag inte jobbar där. Jag slutade på arbetsstället för något år sedan. Beloppet är inte signifikant - jag kan betala tillbaka det ur egen ficka om det behövs. Det är i alla fal så jag tolkar läget då det skett insättningar om cirka 20 tusen under perioden 2022-2023 på årsbeskedet (trotts att jag onekligen inte varit anställd där).

Vad gäller egentligen? Kan dem kontakta banken där tjänstepensionen är och begära tillbaka insättningarna gjorda på ‘fel grund’? Måste jag betala tillbaka?

Det är väl i skrivande stund inte ‘mina’ pengar utan snarare deras?

Hittade detta;

Försäkringstagaren är den som äger försäkringen. Det är inte alltid försäkringstagaren som är försäkrad. Om du har en privat pensionsförsäkring är du själv både försäkrad och försäkringstagare. Om du har en tjänstepensionsförsäkring är det du som är den försäkrade och oftast din arbetsgivare som är försäkringstagare.

Låter som att det är problem för arbetsgivaren och inte mig. Dem står som försäkringstagare. Har dock inlett en flytt av försäkringen, men det lär ju inte påverka vem som äger den?

Samma sak hände mig nyligen. Efter knappt ett år togs pengarna bort från kontot, vilket kändes extra surt då värdet på kontot minskat men de ändå tog tillbaka exakt den inbetalda summan. Dvs pengarna de hade satt in hade sjunkit i värde men de tog tillbaka den inbetalda summan, vilket principiellt känns fel. Dvs jag fick betala för deras misstag.

Surt, men förstår ändå deras resonemang att ta tillbaka belopp som matchar insättningen. Lär bli samma för mig om de gör likadant tack vare börsåret som varit. Men det är ju ett bättre alternativ än lösa det ur egen ficka.

Japp, det är så det fungerar.

Det jag tycker är lite märkligt är att de inte behöver ens kontakta en och presentera en beräkning på hur mycket ”för mycket” som betalats in. Det kan man ju tycka hade varit rimligt snarare än att bara dra tillbaka en för mig okänt belopp. Men så är det :slight_smile:

Sen är ju frågan om du vill berätta det för HR på gamla arbetsgivaren eller om du vill få avkastning på pengarna så länge :joy:

Sett siffror på att 20% av TJP avsättningar görs fel av arbetsgivaren. Både till ens fördel och nackdel. Så det är värt att hålla koll så det blir rätt, och åtminstone inte för lite.

PS: Jag fick rätt mycket för lite insatt under många år och det var kämpigt att få tillbaka, tog tid, och blev tillslut bara 1-till-1 dvs förlorad avkastning under rätt många år.

2 gillningar