Min arbetsgivare erbjuder tjänstepension. Ej kollektivavtal. När jag räknar på min tjänstepension så tycks min arbetsgivare betala in för lite än vad som uppges i mitt anställningsavtal. Eller så är det jag som tänker/räknar fel. Tacksam för hjälp.
Nu i januari har jag varit anställd två år. Avtalet säger: 4,5% upp till 7,5 inkomstbasbelopp, sedan 30% på överstigande.
Lön 2022: 615,000kr (Således förväntat cirka 48000kr i tjänstepension för året)
Lön 2023: 650,000kr (Således förväntat cirka 53000kr i tjänstepension för året)
Totalt förväntat inbetalt cirka 101,000kr . Faktiskt inbetalt belopp 86000kr. (anskafftningsvärde)
Innan jag kollar av med min arbetsgivare om detta, är det något jag missat? Någon avgift eller annat som kan tänkas sluka cirka 15,000 på två år? Eller räknar jag fel? (senaste inbetalningen kan jag se ha kommit in i början av Jan, så jag antar att det inte är något som släpar?). Även med denna kalk blir det för lite som är inbetalt: Så här räknar du ut din tjänstepension | Pensionsmyndigheten
Det brukar ju vara ett par månaders eftersläpning på inbetalningarna, kan det vara så att du bara saknar de senaste 2-3 månadernas insättningar? Jag läste vad du skrev om det men det kanske bara är lönerapporteringen du ser.
Tjp insättningar bruka ju även vara strikt kopplade till värdet på varje enskild utbetalad månadslön, så det rullar på oavsett vad årstotalen blir till slut.
Logga på din valcentral och titta på respektive månadsinsättning. @Skrivkramp påpekade helt korrekt att det är eftersläp. Collectum eller vilken central du har fakturerar och jag tror att du enbart ser insättningarna när de faktiskt inkommit.
Kolla också rapporterad årslön hos din valcentral. Det är vanligt att det är fel lön rapporterad och således blir även insättningarna fel.
Kolla även vilka avgifter som dras. Det beror på din arbetsgivarens avtal. Kan vara på ditt totala belopp eller per månad, eller nåt annat. Eller ingen avgift alls, om du har tur.
Helt rätt, sorry, Men någon bank eller annat institut hanterar rimligen insättningen på något sätt. TS bör nog börja kolla där. Arbetsgivaren borde också ha all info kring avgifter men det är långt ifrån säkert.
Granska bestämelserna kring din Tjp, kontakta din arbetagivare om det inte bringar klarhet. Det är möjligt att inbetalningarna släpar, till min Tjp (förvisso kollektivavtalad) görs inbetalningar kvartalsvis med ca 2 kvartals fördröjning.
Tack för alla svar! Då har jag iaf inte missat något helt uppenbart. Jag har börjat gräva ner mig i de dokument jag ser i inloggat läge och den inrapporterade lönen verkar diffa ganska rejält mot vad jag har tjänat vilket kan förklara varför det är mindre än förväntat. Skall ta det vidare med min arbetsgivare för att få klarhet. Tack igen!
Jag frågade min arbetsgivare om hur jag ska räkna för att komma fram till det belopp de betalade in, och fick tillbaka en uträkning baserat på min lön, och en länk till personalhandboken där formeln stod. Det var inget dramatiskt.
Tack för svaren. Det visade sig handla om dels att den inrapporterade årslönen (som inbetalt belopp baseras på) släpar, detta skall korrigeras retroaktivt fick jag som besked. Samt att min lön består av en del provision som inte är tjänstepensionsgrundande vilket jag spontant och felaktigt räknade med. Detta förklarar det hela