Så hittar du rapporteringsfel i din tjänstepension på avtalat.se

Hej!

Jag vill dela med mig av ett litet tips. Efter att avtalat.se ersatte Collectum har de nu förbättrat visualiseringen av avvikelser. Om din arbetsgivare har slarvat med rapporteringen till tjänstepensionen kommer du nu att se en varningstriangel i historiken.

I mitt fall hittade jag en arbetsgivare som inte hade rapporterat min inkomst mellan feb-sep 2007 :confused:. Jag verifierade dock via avtalat/collectum att jag fått inbetalningar till tjänstepensionen under den perioden. Men inbetalningara var bara i storleksordningen av den senast rapporterade lönen (dvs. Januari 2007).

Eftersom min lön varierade under den perioden och jag tjänade mer vissa månader, kontaktade jag arbetsgivaren. De har nu korrigerat felet :+1:. Jag är tacksam att jag sparade mina gamla lönespecifikationer i den där gamla dammiga mappen.

Mitt tips till er är att gå in och kontrollera om era arbetsgivare har rapporterat korrekt. Gör en snabb beräkning för att se om det är värt att kontakta dem eller om ni tjänar på deras fel.

Det finns inte någon tidsgräns och arbetsgivarna är skyldiga att rätta till felaktigheter.

//DOE

18 gillningar

Välkommen @doe och tack för tipset!

Ping @monica om du inte redan har koll på det här. :slight_smile:

1 gillning

Hittade samma fel hos mig, men rör sig kanske om 5000k från 2007. Räntan lär man inte kompenseras för, så bokar inte bråka.

Intressant att man inte var ensam samma år. :wink:

Jättebra! Jag brukar följa upp varje år och att få hjälp i den uppföljningen är välkommet!

1 gillning

Att Rapporteringsdatum alltid släpar efter mot Lönedatum, är det något som är normalt?
Största diffen är RappDatum 2008 Lönedatum 2001, alla år fram till Lönedatum 2008. Därefter diffar det mellan 3-9 månader konsekvent fram till 2023.
Gissar att sent RappDatum kompenseras på något sätt?

@Hallonflugan @Flor
När jag pratade med avtalat/collectum så sa de att om det rapporteras in/justeras i efterhand så kompenseras man för tiden på något sätt. Men hon viste inte exakt på vilket sätt. Så det kommer dras mer av arbetsgivaren än normalt för samma belopp.

Man kan i första hand anmäla till arbetsgivaren. I andra han kan man fylla i blanketten på denna sida då hjälper avtalat/collectum en:
Arbetsgivaren har inte betalat tjänstepension | Avtalat

1 gillning

Som en uppföljning på mitt tidigare inlägg kontaktade jag arbetsgivaren i april och de rapporterade in rätt lön för perioden. Detta innebar att cirka 38 000 kr extra blev inrapporterat. I bästa fall hade jag kunnat få 30 % av detta belopp avsatt till tjänstepension, men det var troligen mindre då jag inte kom över de prisbasbeloppen på hela summan. Det innebär att bästa fall ungefär 11 000 kr borde ha gått till tjänstepensionen 2007.

Idag gick jag in och kollade igen och ser mitt gamla företag har nu fått betala in 42 727,74 kr till tjänste pensionen. Det är positivt att de också har fått betala för avkastningen pengarna borde ha genererat och förmodligen blev det även lite extra.

:smile::money_mouth_face:

2 gillningar

Jag kikade lite på hemsidan. Var loggar man in? Verkar mest vara info?

@Ballongpinne Logga in på Avtalat | Avtalat

Gick att logga in. Men dumt att allt som står är felaktigt eftersom jag är egen vet jag att jag inte har kollektivavtal men det står ändå om alla fantastiska försäkringar jag har. Kan ju vara någon som inte har koll och tror detta gäller iaf.

Hej! Toppenbra tips.
Jag kan slå ett slag för att ALLA bör lägga in att en gång per år ta en kik på vilka inbetalningar som inkommit till din tjänstepension från arbetsgivaren/rådgivare.

Jag jobbar själv för ett företag som hjälper arbetsgivare med detta och det är otroligt mkt fel och beräkningsmissar som görs i kedjan av människor som är inblandade i allas pensionspremier.
Nyligen hjälpte jag min sambo att kolla detta, såg då att hennes nya lön inte var medräknad i tjänstepensionen som sattes in. Hon bad arbetsgivaren utreda och de hade gjort fel pga byte av HR-chef och miss att uppdatera lön på ETT ställe. Nu ska hon kompenseras och det blev toppen.

Här är några saker som OFTA är fel som leder till att insättning av premie inte blir korrekt:

Byte av HR-chef :sweat_smile: (eller annan löneansvarig)
Fel i beräkning av procentsatser (oftast procent av lön i både kollektivavtal eller icke-kollektivavtal)
Fel rapporterad lön till rådgivare (t ex Söderberg & Partner, SPP, Skandia)
Fel Pensionsgrundande lön (vad ingår?)
Löneavdelningen förstår inte pensionsberäkningar
Provisionslön/Bonus räknas fel över året
Löneväxling registreras men inbetalning sker inte.
+ massa andra skäl

Vad ovan beror på är att arbetsgivaren rapporterar in alla anställdas beräkningar och uppgifter i klump och sen fakturerar rådgivare och pensionsbolag i klump. Även om alla uppgifter och beräkningar sker på individnivå så är det stor risk för fel längs vägen och inbetalningar som är fel eller missas helt. Ibland snappar systemen upp det men ofta är det mänskliga faktorn som är boven. Det är såklart mer komplext ju större bolag och fler anställda, även om de brukar ha bra koll pga investeringar och kunniga anställda.

Gör detta 1 gång per år

1. Lusläs ditt avtal och försöka skaffa dig en uppfattning om vad den månatliga tjänstepensionspremien är utifrån lön och villkor.

2. Logga in hos rådgivare eller pensionsbolag och kontrollera vad arbetsgivaren sätter in. Ofta är det liknande summa varje månad så inte jättesvårt att kontrollera.
    Meddela arbetsgivaren om du inte förstår premien eller misstänker fel :slight_smile:
    Följ upp så premien ökar med lönerevision eller byte av roll/ny lön. Bör inte vara mer än 2-3 månaders fördröjning.

3. Kolla också ifall löneväxling sker på samma ställe eller i en separat försäkring, följ i så fall upp även där.

Gör det en gång per år! Gör du detta efter 20-30-40 år och tio olika arbetsgivare så kommer det vara nästan omöjligt att reda ut och du har ev missat värdeökningen över tid även om du har rätt. Inte helt hundra att tillväxt måste kompenseras av arbetsgivaren.

Ta fallet med min sambo, några inlogg, beräkningar och det blev korrigering på ganska mkt. Rätt bra timlön på det jobbet m a o :slight_smile:

Många här gör säkert årligt bokslut redan, men ifall ni inte kollar tjänstepension, gör det. Tipsa andra att göra detsamma så uppar vi kunskap och koll!

3 gillningar

Tack för tipset!
Jag gick in på minpension och fick se det här vilket förbryllande mig.

Ska gå in på din länk och kolla :+1: