Flytta kollektivavtalad tjänstepension till Avanza/Nordnet - går ej

Jag är helt nyregistrerad på forumet men har följt podden/forumet i flera år. Jag vill börja med att rikta ett stort tack för många kloka tankespjärn, matnyttig info och nya perspektiv längs vägen från alla användare, gäster i podden och såklart från herr och fru Bolmeson, @janbolmeson
Tack!

Jag tänkte börja reda i min pension nu när jag äntligen fått en tillsvidaretjänst inom min bransch (som har kollektivavtalad tjänstepension) där jag vill vara kvar i många år (som det känns nu). Jag har läst och lyssnat på inlägget “Spara lätt och rätt till pensionen” (från 2022-02-04). Länk: https://rikatillsammans.se/pension/

Men jag stöter på problem på tips 12 om att samla tjänstepensionerna på Avanza/Nordnet. Jag ringde båda aktörerna och deras kundtjänst informerade mig om att det inte går att flytta kollektivavtalade tjänstepensioner till Avanza eller Nordnet. Avanza hade den möjligheten förut men nu stängt ner det fick jag höra.

Min fråga är därmed: Jag har Länsförsäkringar (LF) som bank. Bör jag kolla med LF om jag kan flytta min (kollektivavtalade) tjänstepension dit och placera det i LF global indexnära där jag i nuläget redan har ett sparande? Bör jag även flytta det jag kan i premiepensionen till LF /Avanza och placera detta (om det går) i LF global indexnära/Avanza global?

Annan fråga: Rika Tillsammans rekommenderar att löneväxla först efter 45k i lön men på Minpension går det att läsa att lönen bör ligga på strax över 47k. Länk: Så får du mer i pensionärsplånboken - minPension
Vilket stämmer egentligen, 45k eller 47k?
2

Vilket kollektivavtal är det?

Jag är anställd inom kommun som går under Allmänna bestämmelser (AB), AKAP-KL.
På Minpension.se kan jag se att jag har AP7SÅFA för min premiepension så den kan jag låta ligga kvar som den är. När jag loggar in på Pensionsvalet.se står det att min tjänstepension är placerad i försäkringsbolaget KPA Trad.

45k gällde till 2021. 47,7k gäller för 2022.

1 gillning

Det där handlar väl om uppräkning över tid? 45 har varit nåt som varit lätt att minnas, men gränsen är nu höjd.

#killgissning

1 gillning

Den här ska du ha Amf fondförsäkring entrelösning i TP. Du kan knappast får det bättre hos Avanza / Nordnet då kollektivavtalet har förhandlat det riktigt bra och billigt.
I Ppm ska du så klart behålla 100% Ap7 Såfa.

Privat är smidigast Isk och billigaste Global indexfond :+1: . LF Global indexnära eller Avanza Global eller någon annan billig global indexfond :+1:

Tack allihop för svar!

@Jakke dina tips stämmer väl överens med vad jag läst på andra håll och även här på RT så jag kommer köra på det. Jag kommer behålla Ap7 Såfa såklart för min Ppm. Sedan på Pensionsvalet.se flyttar jag befintligt kapital och framtida tjänstepension till “AMF Fondförsäkring (fond)”. Förstod jag dig rätt/är gulmarkerade valen korrekt?

Nu har jag checkat mig igenom RT:s 16 tips (som egentligen är 18 tips) och det enda som återstår är att ta reda på om min arbetsgivare betalar korrekt belopp i tjänstepension (tips 6). Någon som vet hur jag kan räkna ut detta? @Geert @JFB?
Stort tack på förhand!

1 gillning

Det stämmer jätte bra! :clap: . @JFB kan hjälpa dig vidare :partying_face:

1 gillning

Hej,

jag kan inte alla avtalområdets regler men för ITP2 är det 12,2 x månadslön + 3 årsgenomsnitt av variabel del (bonus) x 1,X där X är en faktor som bestäms av antal semesterdagar.

Kan man läsa här: Rörlig lön i ITP 2 - Collectum

1 gillning

Grovt räknat så ska premien, alltså avsättningen i kr, som går in på ditt TP konto vara cirka 4.5% av din lön.

Jag har svårt att tänka mig att kommuner ska missa på detta men skadar inte att kolla :slight_smile:

1 gillning

Tack Geert och JFB! :smiley:

1 gillning