Tjänstepension - återtag av pengar

Är det någon mer än jag som råkat ut för det nedan, eller är det bara jag som haft otur?
Tipset är att ha koll så att man faktiskt får den tjänstepension som man förtjänar.

Tjänstepension betalas ju in av arbetsgivaren till ett försäkringsbolag där pengarna förvaltas tills man tar ut dem som pension. Det är alltså mina pengar i framtiden, även om de står på en försäkring som är tagen av arbetsgivaren fram till pensionen.

Det är inte några småsummor. Om man har tjänstepension är det minst 4.5% av lönen, men vid höga löner när man är äldre så kan det bli både 10% och 15% av lönen, och för de riktigt välbetalda mer än så! Räkna på det här: Så här räknar du ut din tjänstepension | Pensionsmyndigheten

Jag har varit med om flera gånger att arbetsgivare gjort fel. Både betalat in för mycket och för lite i tjänstepension. Den stora skillnaden är hur de situationerna hanteras. Kanske någon tänker att jag arbetat för mindre nogräknade företag, men så är det inte. Det är stora svenska bolag.

När arbetsgivaren betalat in för mycket i pension tex. när man bytt jobb och de har fortsatt betala in efter att man slutat. Då har arbetsgivaren/försäkringsbolaget helt enkelt tagit tillbaka pengar, även långt i efterhand - utan att säga något, utan någon beräkning på hur de kommit fram till summan, och utan att man behöver acceptera beräkningen. Man bara upptäcker att det plötsligt är mindre pengar investerade på pensionskontot. Sen får man sitta och räkna om de pengarna de har återtagit verkar stämma, om man ens upptäcker det vill säga.

Rätt ska vara rätt men borde det inte finnas några krav på arbetsgivaren/försäkringsbolaget? Först när man är överens borde väl pengarna kunna tas tillbaka? Eller är jag fel på det?

Tänk om man fått ut för mycket i lön en gång i tiden, och att de i efterhand skulle kunna gå in och plocka vilken summa de nu kommit fram till från ens sparkonto, och utan att säga något.

I motsatt situation var det helt annorlunda. Jag har också varit med om att en arbetsgivare i flera år betalat in för lite i tjänstepension. Men i det fallet fanns det ingen automatik att få det rätt. Jag fick upptäcka det själv, eller rättare sagt, tack vare en kompis som tyckte det lät märkligt lågt. Sen fick jag själv räkna ut hur mycket som fattades, vilket inte var lite. Därefter, många, långa mindre trevliga samtal med arbetsgivaren för att till slut få en kompensation.

Intressant att höra vad ni andra varit med om. Om det är ett större problem, som kanske Jan nappar på för ett framtida podavsnitt, eller om det helt enkelt är jag som haft en jäkla otur :grinning:

1 gillning

Har varit med om samma. När jag läste årsbeskedet från mitt tjänstepensionsbolag såg jag att min förra arbetsgivare fortsatt betala in tjänstepension till mig i tre månader efter att jag slutat och sedan var pengarna plötsligt borta. Ingen kontakt med mig varken från företaget eller mitt tjänstepensionsbolag.

Vet att arbetsgivare där jag jobbar får återta lön som betalats ut för mycket utan att be om lov. Tror att det gäller upp till 6 månader.

2 gillningar

Tack! Då är vi två åtminstone :grinning:

Jag har varit med om nästan ett år, där återtaget sedan har varit högre än vad som sattes in. Gissar på att man får betala en avgift för någon annans fel. Svårt att få klarhet i.

Du har inte varit med om att det sats av för lite?

Löner kan såklart korrigeras på framtida löner, om man fortfarande jobbar där. Förhoppningsvis kan de inte gå in och ta det från ens bankkonto i efterhand.

1 gillning

Har också varit med om att jag fått för låg premie och jag upptäckte det felet själv. Det lilla förtroende jag hade för försäkringsbolaget försvann helt och hållet när jag granskade deras uträkning för kompensation och upptäckte att den inte heller stämde.

När allt tillslut var korrigerat började de istället betala in för mycket under tre månader. Detta upptäckte de själva och utan att fråga eller visa någon uträkning sålde de av redan investerat innehav och tog tillbaka pengarna 🤦

2 gillningar

Har tyvärr hört det här förr. Vet dock tyvärr inte hur utbrett problemet är. Lägger det i min idélåda. :+1:

Stämmer precis med min erfarenhet! Det slår åt olika håll och matematiken brister. Tack då är vi 3 :slight_smile:

Precis därför jag la tråden! För att se hur många som råkat ut det och om det finns intresse för det i RT communityn. I bästa fall leder det till en djuplodande Bolmessonskiansk analys :grinning:

Det finns förvånansvärt lite data. En kompis som lämnat ‘industrin’ sa att det är väldigt vanligt både för och emot den anställde, där skillnaden ligger i vem som upptäcker och korrigerar felet. Det jag hittat indikerar att kanske 20% är fel, kanske mer?

Det som kan göra felen värre för den anställde är hur det tycks hanteras.

• Fel till den anställdes fördel (för mycket i pension) korrigeras automatiskt när arbetsgivaren upptäcker det retroaktivt, även om man slutat där, utan kommunikation och utan beräkningsaccept.
  • Fel till den anställdes nackdel (för lite pension) verkar bara korrigeras av den anställde. Hittills har jag inte hört om någon där arbetsgivaren eller försäkringsbolaget meddelat en anställd att den fått för lite. Man kan ju hoppas att det finns!

Mörkertalet är säkert stort eftersom relativt få har koll på sin pension. Om man inte märkt att det är fel, så kan man ju heller inte rapportera att det varit fel. Kanske därför att statistiken är så dålig. Hittade även några andra intressanta artiklar här och här

Spännande att se hur många som råkat ut för det och hur många som är intresserade av området. Trots att 9 av 10 har tjänstepension och att den på sin lägsta nivå (4.5% av lönen) ändå är mycket större än PPM på 2.5%, så känns det som att tjänstepension får mindre fokus, här och i samhället.