Är det någon mer än jag som råkat ut för det nedan, eller är det bara jag som haft otur?
Tipset är att ha koll så att man faktiskt får den tjänstepension som man förtjänar.
Tjänstepension betalas ju in av arbetsgivaren till ett försäkringsbolag där pengarna förvaltas tills man tar ut dem som pension. Det är alltså mina pengar i framtiden, även om de står på en försäkring som är tagen av arbetsgivaren fram till pensionen.
Det är inte några småsummor. Om man har tjänstepension är det minst 4.5% av lönen, men vid höga löner när man är äldre så kan det bli både 10% och 15% av lönen, och för de riktigt välbetalda mer än så! Räkna på det här: Så här räknar du ut din tjänstepension | Pensionsmyndigheten
Jag har varit med om flera gånger att arbetsgivare gjort fel. Både betalat in för mycket och för lite i tjänstepension. Den stora skillnaden är hur de situationerna hanteras. Kanske någon tänker att jag arbetat för mindre nogräknade företag, men så är det inte. Det är stora svenska bolag.
När arbetsgivaren betalat in för mycket i pension tex. när man bytt jobb och de har fortsatt betala in efter att man slutat. Då har arbetsgivaren/försäkringsbolaget helt enkelt tagit tillbaka pengar, även långt i efterhand - utan att säga något, utan någon beräkning på hur de kommit fram till summan, och utan att man behöver acceptera beräkningen. Man bara upptäcker att det plötsligt är mindre pengar investerade på pensionskontot. Sen får man sitta och räkna om de pengarna de har återtagit verkar stämma, om man ens upptäcker det vill säga.
Rätt ska vara rätt men borde det inte finnas några krav på arbetsgivaren/försäkringsbolaget? Först när man är överens borde väl pengarna kunna tas tillbaka? Eller är jag fel på det?
Tänk om man fått ut för mycket i lön en gång i tiden, och att de i efterhand skulle kunna gå in och plocka vilken summa de nu kommit fram till från ens sparkonto, och utan att säga något.
I motsatt situation var det helt annorlunda. Jag har också varit med om att en arbetsgivare i flera år betalat in för lite i tjänstepension. Men i det fallet fanns det ingen automatik att få det rätt. Jag fick upptäcka det själv, eller rättare sagt, tack vare en kompis som tyckte det lät märkligt lågt. Sen fick jag själv räkna ut hur mycket som fattades, vilket inte var lite. Därefter, många, långa mindre trevliga samtal med arbetsgivaren för att till slut få en kompensation.
Intressant att höra vad ni andra varit med om. Om det är ett större problem, som kanske Jan nappar på för ett framtida podavsnitt, eller om det helt enkelt är jag som haft en jäkla otur ![]()