Tjänstepensionen - företaget tar tillbaka pengar i form av premieåterbetalning

Hej @Kollis!
En frågan från mig var uppe i senaste avsnittet av @janbolmeson som handlade om hur arbetsgivare/försäkringsbolag kan ta tillbaka pengar.

Du sa att det inte fungerade så men undrar om det verkligen stämmer.

Jag har varit med om det flera gånger. Nu senast med både ITPK och ITP2 (Alecta).

Jag slutade hos arbetsgivaren vid årsskrifter 2019/2020 men tydligen betalde de in ännu ett antal månader till båda dessa.

Sedan ser jag i december 2020 att 9 insättningar dragits tillbaka på ITPKn. Jag har varken fått någon förklaring eller att någon visat att det just var 9 inbetalningar för mycket. Dessutom är återbetalningen något högre än de premier som gått in. Återigen utan någon förklaring.
Och detta sker ett år efter att jag slutat där!
Se bild nedan.

På ITP2n så såg jag att de dragit bort 6 månader från de 360 månader man behöver för full pension. Ingen förklaring och lite märkligt att det är 6 månader på ITP2 men 9 månaders premier på ITPK.

Har de gjort fel?
Eller är det ok för arbetsgivaren/försäkringsbolaget att ta tillbaka pengar på detta sätt utan förklaring eller beräkning?

Tack för svar :slight_smile:

Jo dessvärre kan de ta tillbaka om det uppenbart är fel, men de borde meddela dig att så är fallet. Speciellt eftersom det gått så lång tid. Att de drar tillbaka mer än vad de betalt låter också konstigt och det har jag ingen förklaring till annat än att det rimligtvis inte borde vara så.

De kan dra tillbaka premier och gör det relativt ofta då en del företag är sena med att anmäla till bolagen att en anställd har slutat. Då fortsätter försäkringsbolagen eller Collectum att fakturera tills de får en signal.

Slutade du vid årsskiftet borde du kunna se att de har betalt till din ITPK i ytterligare 9 månader. Summan av dessa inbetalda belopp kan de dra tillbaka.

Att din itp2 tappat 6 månader mot itpk 9 förstår jag inte utan att kolla med Collectum o Alecta. Har du varit i kontakt med Collectum?

Ja det är väl precis ovan som är problemet - att det aldrig hänt mig att de meddelat. Ingen av de 4-5 gånger detta hänt mig.

Sen är ju frågan hur man då ska veta att det faktiskt är uppenbart fel när det uppenbara inte förklaras :slight_smile:

Problemet är också på ofta att försäkringarna startas sent, flera månader in på ett nytt jobb, så det startar ofta med en klumpsumma som inte är helt självklar hur många månader den täcker. Sen på slutet drar det över, ibland länge som i detta fallet, och då ska man sitta 1+ år senare och räkna månader. Jag gör det, vis av erfarenhet, men hur många gör det?

Att summan är något högre än ursprungliga premien har jag inte fått någon förlaring till. Bara att det inte ”ska” vara så. Skillnaden är så pass liten att jag antar att det är typ en 1% avgift som gissningsvis pådyvlats mig. Orkar inte bry mig om det.

Jag har pratat med både Alecta och ITPK försäkringsbolaget om de 6 respektive 9 månaderna och de säger bara ”att det är rätt nu” samt att de inte kan ta ansvar för den andra. Rätt typiskt i vårt onödigt komplexa pensionssystem :wink:

Tack för att sådana som du finns som oberoende rådgivare! :grinning:

Tack. Inte många som gör kontrollen som du, även om det är en del av lönen och den brukar de flesta ha koll på. Att det är -6 månader på Itp2 är bättre än att det är - 9. Eftersom dom itp2 betalas till Alecta och din ITPK till annat bolag (?) så kanske Alecta var snabbare att stoppa premien medan ditt ITPK-bolag var långsammare. En ren gissning förstås men det skulle kunna vara så. Förstår att du inte grottar ner dig i 1%, man får välja sina strider. Lycka till

1 gillning

Precis mht 6 mot 9 månader så gräver jag inte i det mer. Nej, det konstiga är att båda hände retroaktivt efter ett år och, ja, det är olika bolag.

Det är detta jag menar. Systemet hänger inte ihop, märkliga grejer händer, ingen information när det blivit fel och ovanpå det så kollar folk det inte - gissningsvis pga av att det är så komplicerat. Tycker nog att vi borde kunna hitta ett mycket enklare system som både är transparent och enkelt.

Ett annat problem är när man fått för LITE avsatt, vilket också hänt mig (såklart :slight_smile: ), och inte med småbelopp och under lång tid (flera år). Det tog en bra bit över ett år att kohandla fram en engångskorrigering (ett till ett, inte med förlorad avkastning)

… så man undrar ju, är det jag som haft otur? Trots att det är en och samma arbetsgivare (OMXS30 bolag) och samma försäkringsbolag? Eller händer detta oftare än vad folk tror?

Tyvärr är min gissning att det rätt ofta blir fel, men ingen kollar sin pension så upptäcks det inte, åtminstone inte ofta nog för att det ska bli en debatt och en förändring av situationen.
Men det är ju min gissning :slight_smile:

Återigen tack & ser fram emot nästa avsnitt :blush::+1: