Snuvad på tjänstepension

Hej! Upptäckte för ett tag sedan(galet nog väldigt sent) att en tidigare arbetsgivare i början utav min yrkeskarriär som systemutvecklare, inte betalade in någon tjp. Upptäckte det av en slump då jag höll på att skapa mig en bättre översikt över min pension på ett generellt plan. Upptäckte då att jag hade ett tjp-konto på Nordnet där detta företag var förmånstagare men där inga insättningar alls gjorts. Frågan är vad jag kan göra åt detta så långt efter? Detta konto skapades 2012, min anställning där var runt 1-1 1/2 år, så inga jättesummor som skulle ha betalats in givet min lön då, men över tid är det ju mycket pengar. Någon som varit med om något liknande? Tacksam för svar!

1 gillning

Hur tidigt? Enligt vissa tjänstemannaavtal börjar tjänstepension betalas in vid 25 års ålder, enligt vissa först vid 28 års ålder.

2 gillningar

Om jag förstår dig rätt hade du tjänstepension men några inbetalningar gjordes aldrig?
I första hand får du väl kontakta företaget (om det finns kvar) med krav på inbetalning inklusive ränta?
I andra hand ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hade ni kollektivavtal? Var du med i facket? I så fall kanske de kan komma med goda råd?

2 gillningar

Ja, precis, hade tjänstepension och ett konto skapades men inga inbetalningar gjordes. Företaget finns kvar, är ganska så stort, men är svåra att få tag i. Hade inget kollektivavtal

Var över 28 år då!

1 gillning

Tjänstepension är inte ett lagkrav. Har du kontrakt kvar? Finns företaget kvar? Kan vara ett ärligt misstag.

Först två frågor: Hade företaget kollektivavtal? Om inte, hade du TJP som en förmån i ditt anställningsavtal? Om något av detta gäller har de en löneskuld till dig. VIKTIGT ATT DU FÅR ORDNING PÅ DETTA. Se nedan hur det blev för mig.

Min arbetsgivare 2002 och 2003 hade ekonomiska problem varför min TJP inte blev betald. De hade inte kollektivavtal utan jag hade TJP i mitt anställningsavtal. Det innebar att företaget hade en löneskuld till mig vilket är olagligt. Bolaget hade dessutom betalningsanmärkningar mm.

Företaget likviderades 2004 och ett nytt startade upp där jag blev anställd igen. Jag blev erbjuden att lösa in deras löneskuld mot 5% aktier i bolaget.

Dessa aktier blev 2024 värda ca. 90 MSEK när företaget köptes upp. :slight_smile:

6 gillningar

Snyggt! Nästan så man önskar att någon hade glömt betala in min tjänstepension också :grin:

1 gillning

Ingen kollektivavtal nej, men tjp hade jag som förmån. Tror det står i kontraktet. Kontaktade en före detta anställd som var min närmsta chef då och han lät väldigt chockad över att inget betalats. Men precis som för dig så minns jag att dem hade ekonomiska problem då

‘Tror’ funkar inte. Du måste ha ett avtal undertecknat av dig och företaget. Där ska det stå. Annars har du ingenting.

Därefter tar du muntlig kontakt med personalavdelningen. Är du med i facket? Har du hemförsäkring med legalt stöd som innehåll?

Kan du så räkna ut vilken pension du missat. Utgå från din lön, texten i anställningsavtalet, tidsperioden och sedan frågar du tydligt ChatGPT. Den kan enkelt räkna ut åt dig.

Ja jo, har redan räknat lite på det med AI. Nej så klart behöver jag bevis. Har också ett papper från Nordnet där det står att företaget tillfälligt slutar betalar in tjp pga att jag gick på föräldrarledighet

Exakt vad står det i anställningsavtalet kring TJP? Eller har de kollektivavtal?

Ja, icke-kollektivavtalade TJP kan mycket väl upphöra när man går på föräldraledighet om inte företaget har en premiebefrielseförsäkring. De kanske missade att sätta igång den igen när du var tillbaka :man_shrugging:

Jag hade ringt HR på företaget för att förstå vad som kan ha hänt och sedan se om du har rätt till något som du inte fått.

Jag hade själv gravt underbetald TJP i åtta år vilket tog två år att komma i hamn med en korrigering. Så skumma saker händer.

Jag läste någonstans (tyvärr ingen referens) att cirka 20% av TJP avsättningar blir fel (för höga eller för låga).

Därför rekommenderar jag folk att ALLTID kolla så TJP kommer igång och att första premierna verkar stämma. Därefter brukar det löpa på men ändå vettig att kolla en gång eller så per år.

Det är ju trots allt 4-6% eller mer av lönen :sweat_smile:

3 gillningar

Samma på mitt jobb. En kollega som jobbat på ett tiotal olika större företag och alltid varit ovanligt pensions intresserad har berättat att varje arbetsplats han jobbat på gjort något fel rörande pensionen. Systemen verkar vara tämligen manuella och eftersom få medarbetare kontrollerar så fångas fel sällan upp.

2 gillningar

Som arbetsgivare kan jag intyga att det är mycket manuell handläggning gällande tjänstepensionen. Så det finns definitivt risk att något blir fel i samband med ändring av tjänstgöringsgrad, sjukskrivning, föräldraledighet och löneökning. Och felet kan vara på många ställen. Dels kan vi som arbetsgivare räkna fel eller knappra in fel. Men ännu oftare tycker jag att något är fel hos försäkringsbolaget man har pengarna hos. Vi lägger mycket tid på att det ska bli rätt.

Så att själv vara noga och kolla är viktigt.

3 gillningar

This. Det är skrämmande vanligt, jag har läxat upp både arbetsgivare med 30 anställda och 30000 anställda. Oftast inte avsiktligt men slarv. Så ingen går säker, kolla och räkna så du faktiskt får rätt pengar utbetalt till tjp. Precis som lönespecen.

2 gillningar

Det kan jag tänka mig, och förmodligen ännu mer då detta begav sig.

Ja verkligen, numera är jag väldigt noggrann, mer vis med åren. Otroligt glad över att min nuvarande arbetsgivare betalar min tjp till Avanza då jag har mitt privata och barnens sparande där så jag har för vana att vara inne och kolla och fixa regelbundet. Så skulle direkt se om ngt blir fel från min arbetsgivare

1 gillning

Vad skulle kunna bli fel hos försäkringsbolaget? Antar att du tänker på samma manuella/tekniska fel som kan uppstå från arbetsgivarens håll?

Finns det inget anställningsavtal kvar?