Tjänstepension månadsbelopp/värde

Hej,
Lyckas inte hitta ungefär hur stor del av värdet på tjänstepensionsförsäkringen som betalas ut per månad om man utgår från att ta pension vid riktålder och ta den på livsvarigt.

Tanken var att räkna fram hur mycket tjänstepension som man borde sikta på för att inte få ”för mycket” så man hamnar över brytgränsen.

Någon som har info om detta?

De flesta TJP kan man ta från 55 år så riktålder är inte applicerbart.

Livsvarigt beror på försäkringsbolaget/banken. De jobbar med antaganden och kan ändra dessa när de vill både före uttag och när man är i uttag. Så lite svårt att räkna på med någon säkerhet eftersom de kan ändra sig när som. En okontrollerad parameter.

Genrellt skulle jag säga att försäkringsbolag använder någonstans 22-24 år som livslängdsantagande från 65 år. Men bäst att kolla för ditt bolag. Ringa / maila år nog snabbaste sättet.

Där riktåldern spelar in är på skatten .Tar man ut pension före riktålder + 1 så blir det hög/normal kommunalskatt. Pension från och mer året man fyller riktålder + 1 år så går skatten ner med någonstans 5-10%enheter beroende på storlek på pensionsuttaget. Ovan bortsett från statlig inkomstskatt. Är man lite yngre är detta också lite lurigt eftersom riktålder inte bestäms förrän typ 6 år före man fyller det. Tanken från staten är uppenbarligen att hålla oss gissandes och vilja jobba längre.

Hoppas det hjälpte dig på vägen? Om inte så återkom

1 gillning

Tyvärr inte.

Rikt åldern är intressant iom att skatten är högre före och tanken skulle vara att spara så optimalt som möjligt.

Har inget bolag att fråga då funderingen är om man borde ha en tjänstepension och isf vad borde man sikta på för att inte kasta onödiga pengar i skattehålet.

Förhoppningen var att någon som precis nått riktålder (eller +1 som du sa) och börjat ta ut tjänstepension livsvarigt kunde komma med att den får ut x kr/mån och värdet på tjänstepensionen är y kr.

Ja alltså jag skrev ju att riktålder är applicerbart på skatt men irrelevant för TJP uttagstid

Man kan ju tex gå tidigare än riktålder med förvisso typisk kommunalskatt runt 30% men i gengäld ta ut under fler år (från tex 55 år) för att slippa statlig inkomstskatt när allmänpension kickar in vid riktålder och få sänkt skatt från riktålder + 1 år

Det finns så många variabler att det inte riktigt går att svara på din fråga för man kan variera på så många sätt.

Men om vi säger att man tar ut TJP från 55 år och man tar ut den livsvarigt. Antagande 23 år gäller i livslängdsantagande från 65 år så delas kapitalet i så fall upp på 33 år (10 + 23) eller 396 månader.

Månadsutbetalningen blir då som en andel av värdet på försäkringen

• 1 / 396 del av värdet månad 1
  • 1 / 395 del av värdet månad 2
  • 1/2 del av värdet månad 395
  • 1/1 (allt) av värdet månad 396

Så utbetalningen beror på

• Om man tar ut den tidigt eller inte
  • Livslängdsantagandet (eller om man tex väljer att sätta det själv tex till 20 år)
  • Kapitalets utveckling både fram till uttag och under uttag

Använd uttagsplaneraren eller simulatorn hos minpension.se.

En 88-åring har en förväntad livslängd på 5 år, så delningstalet blir aldrig 1 (tack och lov). Vid livsvarigt justeras delningstalet löpande baserat på återstående livslängd vid nuvarande ålder annars blir det omöjligt att få det just livsvarigt.

1 gillning

Gjorde ett försök men eftersom jag har långt kvar gav det inget. För jag kan inte se vad värdet är när pensionen börjar betalas ut.

Återgår nog till att inte bry mig om regelrätta pensionslösningar då det är säkraste sättet att slippa betala onödig skatt.

Sant! Mest som ett exempel. Beräkningen förändras med nya bedömningar på återstående livslängd. Exemplet är mer för tidsbestämd om nu TA vill försöka göra någon typ av överslag.

Kan man göra om man är egenföretagare. Om man är anställd utan TJP så kan man med fördel sätta av ett belopp för pension privat men på ISK som vanligt sparande.

Problemet är väl att 90++% har någon typ av TJP via arbetsgivaren så därför tvingas man lite bry sig.

Själv oroar jag mig inte så mycket för skatten. Man kan försöka optimera men även det svårt för man vet inte om det kommer nya lagar/regler.

Samtidigt är säkert 85% av dessa 90+% inte i närheten av att hamna över statlig skatt vid pension så den biten behöver de inte bry sig om.

Det var just anledningen till att jag tänkte gå över det ett varv till. Reglerna för tjänstepensioner är nog stabilare än andra man får förlita sig på som egenföretagare om man försöker optimera uttaget.

1 gillning