Hur stort är erat kapital på Minpension.se?

Hej,

Tack för mycket intressanta trådar här och intressanta svar.

Ny på forumet och vet inte alls om denna fråga är fräck. Förstår att detta förstås beror på hur gammal man är och var man befinner sig i yrkeslivet förstås.

Undrar mer vad ni kommit upp i på Pensionssparandet på Minpension.se. Vet inte alls vad som normalt?

Själv är jag 47 år och har några år kvar till pension även om önskvärt är att inte jobba till jag är 65 år. Har just nu kommit upp i 5,6 miljoner.

• Vad har ni?

Självklart, helt ok att inte skriva ut det utan bara kommentera om man vill det. Tack på förhand.:+1:t2:

Hej Christina

Längst ner på första sidan (Minpension.se) har du “var är du på pensionsskalan” där ser du hur du ligger till och det är bättre data än vad du kan få i denna post :slight_smile:

1 gillning

Här hamnar jag.

1 gillning

Tack för bra svar, där ska jag gå in och kolla där. :+1:t2:

Tack för tips, så här låg jag till!

3,2msek just nu, jag är 44 år.

Det är dock först för ca 6 månader sedan som jag verkligen böjar fokusera på detta område och försöker nu vara väldigt aktiv i mitt sparande och investerande.

1 gillning

52 år och 7,5 milj totalt pensionskapital enligt Min Pension. Märkligt dock hur dom omräknar värdet på ITP2 trad från 5.215 kr/mån till totalt 520 K. Borde vara att man räknar 5.215 kr/mån x 20 år livslängd efter 65 år vilket ger 1.250 milj isf. Kanske ngn vet mer om det?

1 gillning

Jag vet naturligt vis inte hur du sparar men jag antar att det är på ett ISK konto på avanza, nordnet eller på din bank. Men det som visas på minpension.se räknar inte med det du sparar privat det kan du själv se på sidan under intjänad pension och visa i detalj. Så det du har fokuserat på är privat sparande är mitt antagande och då kommer det inte att synas på sidan. Om du gör tex bruttolöneavdrag som avsätts till din tjänstepension då kommer det att synas.

Om det är så att du haft väldigt dyra/dåliga fonder i din tjänstepension PPM och ändrat det till något bättre då har du påverkat det på ett positivt sätt.

Jag kör Avanza både privat och för bolaget och vet mycket väl att det inte syns på min pension.

Vad jag menade var att jag ser en stor del av mitt privata/AB sparande som en del av pensionen i ett senare läge.

1 gillning

Det framgick inte, men det är bra att du verkar ha koll på grejorna

1 gillning

537 000kr. 47% ligger jag på i jämförelsen privata tjänstemän i åldern 26-35 år. Är 28 år gammal. Får försöka följa upp detta så att det går åt rätt håll :slight_smile:

2 gillningar

Bör tjänstepension som inte ingår i ett kollektivavtal anställas här? Det verkar inte plocka upp min om jag inte anger det manuellt …

Då ligger du ju riktigt bra till och har bra grundlön.:+1:t2::dizzy:

1 gillning

Jag ska inte klaga, detsamma verkar vara för dig :+1:
Räddningen har varit att jag kunnat flytta ett stort fribrev från Skandia med skitutbud på fonder till Avanza med möjlighet att investera i aktier och alla fonder. Fick betala 40K i flyttavgift men värt det 1000 ggr om :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hur gick du tillväga för att få göra det?

Jag har ca 500k som ligger där i en skitfond och som jag hade förstått att jag inte fick flytta, jag kan också tänka mig att betala en avgift för detta.

Ville också flytta min tjänstepension till Avanza men gick tyvärr inte från Söderberg & Partner.
De sa snällt att de jobbade på det.
Brukar låta så…
Så länge jag är kvar på denna arbetsplats är de låsta. Varit på mitt jobb i 11 år men skulle jag sluta skulle det gå att föra över dem till Avanza.

Lyckat att du lyckats flytta.
Hörde något om att man jobbar politiskt för att denna överflyttningsavgift ska tas bort.
Helt orimligt att behöva betala för det.

Håller med till fullo, har 200 fonder att välja på idag och finns över 5000 st på Avanza lite skillnad.

Jag slutade min anställning och efter ök med arbetsgivaren som äger försäkringen gick dom med på att skriva över den på min nya arbetsgivare som då hade pensionsavtal med Avanza. Eftersom jag inte är kvar där heller idag ligger den i ett fribrev på Avanza som jag har fri tillgång till att förvalta Kan tilläggas att jag fick ha flera samtal med gamla arbetsgivaren som inte var pigg på att släppa ifrån sig försäkringen men till slut skrev VD under överlåtelsen. 2016 gjorde jag detta och har haft en uppgång i snitt på 28% per år.

3 gillningar

Vad investerar du i för att få en så fin avkastning :grinning:?

Ja det kommer nog tyvärr att dröja men kanske du kan påverka din arbetsgivare om inte annat att dom kan skriva avtal även med Avanza eller Nordnet som ett alternativ till de som vill placera sina pengar annat än i dåliga fonder som idag bara finns hos pensionsförvaltarna som Söderberg&Parner , Max Mathisen mm? Man ska veta det finns låga kunskaper på de flesta företag om dessa frågor och ovan nämnda bolag som man anlitat vill ju för allt i världen inte rekommendera Avanza/Nordnet simningen ger dom några provisioner. Alternativt hitta en arbetsgivare man kan göra flytten till som har Avanza/Nordnet som pensionsavtalspart och därigenom runda vanliga reglerna :wink:

1 gillning

Hatten av! Hoppas att du har firat! :clinking_glasses:

Lätt att glömma bort det och inte relatera till pengarna som verkliga. :slight_smile:

2 gillningar