Minpension prognos: 0% - Avanza TJP

Hejsan,

51 år, Avanza/Swedbank tjänstepension i fonder, utanför kollektivavtalen.

Jag är med på konceptet att minpension har en ganska låg prognosränta på 1.9% för att kompensera inflation och löneökningar vilket känns som ett lättförstått tillvägagångssätt för en novis för mig. Resultatet blir i dagens peningvärde, och man skall inte behöva ta hänsyn till inflationen i siffrorna. Jag förstår att det bättre att vara konservativ i prognoserna för pensionen etc etc.

Men… När jag pillade runt lite i minpension och lekte med olika utbetalningstider i simulatorn noterade jag att en av mina tjänstepensioner från Avanza, vilken är avslutad (inga premier betalas in) inte växer om jag senarelägger den. Jag testade att flytta den tio år senare och utbetalningen blev exakt samma. Om jag summerar alla utbetalningar blir det exakt nuvärdet.

Det ger ju inga 1.9% (eller 1.5% efter kalkyl-skatten). Det verkar bero på att minpension drar 1.5% i kapitalavigft och kapitalförvaltningsavgift - åtminstone för Avanza (och Swedbank). Men för Avanza är avgiften 0%, medans jag är lite osäker på Swedbank men gissningsvis runt / under 0.5%.

Eftersom man inte kan ändra dessa inställningar i minpension är det enda rimliga att ändra prognosräntan till åtminstone 3-4% för prognosen. (eller egentligen 3.5% för Avanza, 3% för Swedbank).

Har ni uppmärksammat samma sak eller är jag helt ute och cyklar (igen)??

//Per

2 gillningar

Jag gick in och kollade nu, exakt likadant för mig när jag satte in att jag slutat jobba. Blev inte större månadsbetalning för att jag sköt upp pensionen.

2 gillningar

Kollade ochså nyss.
Har samma problem att månadsbetalningarna för Avanza tjp men även Länsförsäkringar tjp inte ökar om man väljer senare utbetalning.
Däremot ökar månadsbetalningarna för Alecta ITP2 och ITPK.
Skumt.

1 gillning

Ja @AndersW och @Daniel_X - det verkar som att de har korrekta uppgifter för kollektivbaserade pensioner, och gör ett väldigt konservativt antagande om 1.5% avgifter på övriga pensioner.

@Monica är detta välkänt? Konstigt?

1 gillning

Jag vill minnas att Avanza och minpension på något sätt bråkat om APIet eller nåt för hur det här beräknas, och att det har blivit så här fel. Orkar inte söka efter det nu, men det går säkert att hitta blogposten/inlägget från Avanza när de skriver om detta.

2 gillningar

Här är det ena inlägget:

Jag vill minnas att det finns ett svar från minpension som pratar Api eller nånting med.

2 gillningar

Här borde avgifterna vara något av det viktigaste. Efter 18 år har Minpension fortfarande inte lyckats. De tafatta försök som gjorts har handlat om att använda schabloner, vilket lett till att bolag som ofta har höga avgifter (Movestic, SEB, Skandia, SPP, Länsförsäkringar osv) ser ut att ha samma avgifter som utmanare som Nordnet och Avanza vid pensionssimuleringar. Om du sänker dina avgifter genom att flytta din pensionsförsäkring kommer det alltså inte ge någon effekt på din prognos, trots att det i förlängningen egentligen kan leda till miljoner mer i pensionskapital

4 gillningar

@axr aaah, där har vi det. Det står angivet schablonavgifter i deras sammanställning om prognosstandarden, men det verkar som att både Swedbank och Avanza får schablonerna (som jag måste säga är väl höga) istället för verkliga värden som användes “om tillgängliga”

Men men, det är positivt att jag tittat på för konservativa uppgifter.

Tack för alla svar, grymt forum detta!!

//P

2 gillningar