minPension är uppdaterad - bättre prognoser

Halloj,

Tänkte bara tipsa om att minPension har gjort en uppdatering och menyerna har ändrats.
Den stora förändringen är att de nu hämtar in info om det finns återbetalningsskydd eller ej från samtliga bolag (tidigare var det bara Kåpan och Alecta som lämnade om jag kommer ihåg rätt).

Återbetalningsskydd finns bara på premiebestämda pensioner, dvs de där Förvaltningstyp (står i rutan om försäkringen ) är Fond eller Traditionell.

Tidigare visade prognosen som default att det alltid var återbetalningsskydd. Så om du har försäkringar som saknar återbetalningsskyddet är nuvarande prognos förhoppningsvis högre och mer korrekt nu. Ännu bättre pensionsprognoser - minPension visar återbetalningsskydd för alla tjänstepensioner | minPension

24 gillningar

Grymt. Det som stör mig mest på minpension annars är att de gör felaktiga schablon-antaganden på kostnaderna utanför kollektivavtalsområdena. Så här ser det ut för Avanza som jag använder:

Det gör att prognosen ger 0% avkastning på kapitalet (då prognosavkastningen är satt till 1.9%). Jag har mailet dem om det och de har bara sagt att de kommer titta på det.

4 gillningar

Avanza pratade om att helt lämna minpension pga detta, om jag minns rätt.

Vi diskuterade det i några inlägg här:

3 gillningar