Hej forumet,
Efter många timmars lyssning är det nu dags att ge sig in på forumet för diskussion.
Jag är idag 36 år och egen företagare och börjat snöat in mig i hur jag skall maxa min pension.
Generellt försöker jag vara så lite kompis med bankerna som möjligt, jag har tyvärr fått känslan av att allt handlar om att lura oss “vanliga” konsumenter in i deras egna lösningar med alldeles för höga avgifter & räntor - Usch!
Nu till min fråga:
Jag sköter idag min tjänstepension själv genom Nordnet med i princip 100% in i Länsförsäkringar global index. Årlig avgift 0,2%
Nu när jag tittat runt på familjemedlemmars och vänners tjänstepensionslösningar genom deras arbetsplatser, som tar hjälp ifrån tex söderberg & partners, Max Matthiessen osv ligger de flesta med aktiefonder med en fondavgift på runt 1,5%
Detta måste vara TOTALT fel? eller är det något jag missar, jag har ju då på pappret i alla fall 30 år kvar att arbeta - Vinner dessa företagslösningar verkligen över indexet på 30 års tid samt med i snitt 1,3% extra i avgift?
Snälla hjälp mig för de senaste veckornas huvudbry i denna frågan måste få ett slut - Eller är det kort och gott så att de som får “hjälp” ifrån arbetsplatserna faktiskt är vinnarna när pensionen anländer eller är majoriteten lurade?!
Ja, det är tyvärr TOTALT fel. Jag fick ett mejl idag från en vän som fått ett liknande helt horribelt förslag från en svensk storbank i paritet med det ovan.
Precis så illa är det. Dina vänners arbetsplatser har gjort en dålig upphandling av tjänstepension. Det som leder till så där dåliga avtal är att den som sköter upphandlingen saknar kunskap om vad som är en bra tjänstepension. Max Mathiessen och Söderberg&Partners dyker då upp och erbjuder arbetsplatsen ett “komplett paket”. Ofta är det dessutom en helhetslösning med flera andra försäkringar som arbetsplatsen gärna vill ha. “Smidigt”.
Du vet hur man ofta får rabatt på bolånet om man även köper försäkringar av banken? Precis så är det här också. Arbetsplatsen får billigare försäkringar som betalas av att de anställda får höga avgifter i sin tjänstepension.
Jag har åkt på en nitlott med 2%/år “rådgivningsavgift” en gång. Numera ställer jag frågor om tjänstepensionen innan jag tackar ja till jobb.
Företagen lurar sina anställda att betala företagens försäkringskostnader via höga fondavgifter. Arbetsgivaren får alltså i praktiken kickback på avgiften.
MEN så om jag förstått det rätt är tjänstepensionen i princip samma sak som sitt vanliga sparande, det finns ingen magi i tjänstepensionens lösningar som har extra hävarmar osv som blir till deras fördel? Avgiften är även här väldigt stor faktor om det ska bli bra eller inte sett till många år?
OM det nu är så här enkelt, varför når då inte detta fram till den vanliga “svensson” familjen? Jag vet det känns lite som jag kastar sten i glashus just nu då jag pratar till hela rikatillsammans-gänget som når ut till många! Jag generaliserar kanske lite för mycket men många som är aktiva här och lyssnar på podden vet ju redan detta…
Men med det sagt måste jag bara få hylla podden - ni gör ett fantastiskt jobb!
Men vore kul att veta den faktiska fördelningen på den svenska befolkningen som har koll på detta kontra de som sitter helt omedvetna om att detta spelar stor roll på riktigt. - Vi alla går ju till jobbet för att tjäna pengar och att då få tillbaka så mycket som möjligt av detta borde liksom vara självklart.
Åter igen tack för svaren, skönt med en bekräftelse att jag inte är helt ute och cyklar
Du har fattat helt rätt. Fördelarna med tjänstepension är att det finns ett “automatiskt” sparande så du har pengar i pensionen, och att du kan skjuta upp skatt (vilket är extra värdefullt ifall man tjänar över brytgränsen för statlig skatt).
Såna här dyra upplägg är något som Finansinspektionen kritiserat länge. Men det är en fri marknad så Fi har inte så mycket att säga till om. Det lämnat till oss anställda att ställa krav på våra arbetsplatser att ordna bra avtal.