Min prognos på minPension

Jag har lite drygt 800 000 i allmän pension och 1 200 000 i tjänstepension. Jag har över 30 år kvar till pensionen, tjänar runt 80 000 kr/mån och får ca 15 000 kr i tjänstepension. När jag simulerar värdeutvecklingen, som jag inte har gjort några ändringar i, säger prognosen att min pensionsutbetalning beräknas bli 24 300 kr/mån före skatt – en minskning av min nuvarande inkomst med 55 700 kr/mån. Kan någon hjälpa mig förstå varför det ser ut så här?

Har man inte alla detaljer kan man heller inte ge ett heltäckande svar. Rent allmänt är gränsen för pensionsgrundande inkomst drygt 44 000 kr per månad. Det spelar därför ingen roll om du tjänar 50 000 eller 80 000 kr per månad.

Du får kolla extra noga att uppgifterna om din tjänstepension är rätt.

Lönevöxling är kanske något för dig?

1 gillning

Vald anställningsform är korrekt, avtalsområde och förväntad värdeutveckling likaså. Jag har som sagt inte gjort några ändringar i simulatorn och uppgifterna om min tjänstepension är rätt.

Jag ser nu att det under Inbetalning (“Anger om minPension i prognosberäkningen anser att pensionen får framtida inbetalningar, som leder till ökad förmån eller kapitalvärde.”) för tjäntepensionskontot som det görs månatliga inbetalningar står Nej, varför det nu gör det?

Enkelt…

Inkomster över 501 0000 kr genererar inte högre allmän pension. Du har så att säga nått taket.

Kan det vara något med att tjänsten inte hämtar din tjänstepension ordentligt? Hos mig är tjänstepensionen och avtalspensionen ungefär lika höga i diagrammet. Ser alltså ut som om tjänstepensionsdelen är för låg.

Verket jättekonstigt. Står din lön rätt upptagen? I så fall borde du få en jättebra pension om du fortsätter med den lönen i 30 år.

Har du kollat så insamlingen av data är korrekt och gjord nyligen? Klicka på den funktionen annars.

Är alla bolag där du har tjänstepension med?

Allmän pensionen är ju maxad vid ca 500 kkr/år men tjänstepensionen är inte det.

Jag hade nog också kollat så arbetsgivaren betalar in rätt. Med den lönen borde premien vara ca 14 kkr/månad om du är i ITP dvs 4.5% upp till 7.5 * inkomstbasbeloppet och 30% på allt utöver det. Men du får kolla vilket avtal du tillhör och räkna lite på det.

Jag har varit med om en arbetsgivare som betalade in ca 30% för lite i flera år (och inget lite skumt bolag, ”mänskliga faktorn” satte de felet på :roll_eyes:). Enklast att kolla där du har pensionen. Tydligen inte helt ovanligt att både för lite och för mycket betalas in. Skillnaden är att det bara är du som upptäcker om det är för lite. Är det för mycket brukar företaget upptäcka det och ta tillbaka pengarna.

Om du inte får rätt på det så kontakta deras kundtjänst. Brukar svara snabbt och bra. I tjänsten kan du ge dem rätt att titta på dina data för att lättare se varför det ser ut som det gör.

Uppenbart fel på simuleringen med den lönen! Det är antingen fel på minpensions sida alt att arbetsgivaren sätter in fel. Tippar dock på det förstnämnda. Kolla att din pension är inlagd korrekt i minpension (var en tråd på forumet nyss om att tjänstepensioner ibland faller bort från minpension, det drabbade äv mig men kan fyllas i manuellt också på sidan). Kolla därefter att arbetsgivaren sätter in rätt summor var månad. Det kan du dels se via den valcentral du har (tex www.valcentralen.se) samt genom att gå in på ”mina sidor” där du har din tjänstepension. Återkoppla om du hittar var det felar så kan du säkert få vägledning vidare av forumet.

Verkar som du hittat felet. Om du fortsätter på detta sätt kommer du få en hög tjänstepension. Men det verkar inte som att framtida inbetalningar till den räknas med. Därav att prognosen ser låg ut.

Precis så, minPension tolkar det som att det inte görs några insättningar till mina tjänstepensionskonton hos Länsförsäkringar. Jag har pratat med både dem och Länsförsäkringar och problemet verkar ha uppstått efter en systemuppdatering som minPension har gjort.