Min pension.se- fattar ingenting

På Monica fb grupp pensionsguiden finns just nu en tråd om simuleringsfunktionen på Min pension.se och en hel del konstiga resultat man kan få. Är det Ngn här som förstår sig på det?
Här ngr exempel:
Jag är 59 år och tillhör avtalsområde ITP1. Enligt Min pension får jag 400 kr mer per månad om jag skulle sluta jobba helt jämfört med att gå ned till 60% i tid. Jag har räknat på pensionsålder 65 år. Jag har använt exakt samma uttagsåldrar på alla pensionerna. Kan detta verkligen stämma?:thinking:
Eller
Är 54 år och för mig som höginkomstatagare (91tkr/mån)- min pension minskar med 14000kr/månad före skatt om jag anger ”ingen inkomst” from nu. Det som är konstigt med simulatorn är att om man anger att jag har kvarvarande anställning med 1kr/månad som inkomst så så minskar pensionen endast med 3000kr/månad. Om jag anger annan arbetsgivare tex privat med ITP och lön ex 60tkr/månad fram till pension så minskar pensionen med 6000kr/månad.
Förstår ingenting…

ITP är till stor del förmånsbestämd, d v s man får en andel av slutlönen i pension. Om man går ner i lön innan man slutligen pensionerar sig har man alltså en lägre slutlön och får alltså lägre pension.
Detta förklarar inte alla oklarheter, men kan kanske vara en delförklaring.

2 gillningar

Inte ITP1 som @LBw skriver i frågan. Den är premiebestämd. Fast det skulle kunna vara så att frågeställarna egentligen ligger på ITP2 eftersom de båda är födda innan 1978.

3 gillningar

Tack
Ska nog ta kontakt med Pensionsmyndighetens
Märkligt att skillnaden mellan i gen inkomst och 1kr/ månad som landstinget Anställd utmynnar i skillnad på 11tkr
Och byter man arbetsgivare till privat dvs tjänar pengar är det mindre

Det är inte Pensionsmyndigheten som står bakom minPension.se. Tycker du minPension fungerar dåligt så är det bäst att du kontaktar företaget som står bakom minPension.

1 gillning

1: ring minPension.se kundtjänst på 0771 - 89 89 89
2. I pensionssimulatorn välj saknar arbetsinkomst under lön och jobb om du vill simulera utan lön. Komplext med många olika avtal och olika regler.

1 gillning

Hej Lill! Grattis till en fin lön!

Jag har gett upp simuleringen, den klarar inte av att ta in tjänstepensionen på rätt sätt, speciellt inte vid högre löner, det kommer med största sannolikhet inte ge dig något att kontakta myndigheten.

Lev ett fint liv och se till att spara under vägen, dra inte på dig för höga fasta kostnader.

Hur mycket pengar vi kommer att ha vid pension vet ingen, allra minst pensionsmyndigheten! Så mycket beror dessutom utvecklingen på börsen, inte bara fram till din pension utan under din tid som pensionär.

Deras simuleringar skall mest ses som en väckarklocka, speciellt för de med låg lön och litet sparande.

1 gillning

Tack
Har tyvärr insett att det fungerar just så och tänker precis som du man få se till att ordna sparandet själv och ha låga omkostnader.
God Jul

Tänk på att minPension inte känner till din inviduella premietrappa utan går bara på grundavtal. Har du dessutom mer än en premiedragande försäkring finns lite komplikationer. Ring kundtjänst så kan vi kolla på din prognos. Tänk på att ha BankID tillhands när du ringer.

3 gillningar