Fick ju tips i avsnittet om pensioner att kolla upp så arbetsgivaren verkligen betalar in rätt pension. Hur gör jag det då? Och hur vet jag vad som är rätt pension?
Står på Pensionsvalet.se att min arbetsgivare 2021 betalat in 1472 kr. Låter ju väldigt lite! Jobbat där 7 månader 2021, började i juni.
Står inget om i år, bytte placering av tjänstepensionen för nån månad sen. Brukar det betalas in varje månad eller klumpsumma mer sällan? Jobbar kommunalt.
I vissa fall betalas inte tjänstepension in förens man fyller 25, och du har inte skrivit din ålder så jag vet inte om detta är relevant.
Du skriver inte vad du har för lön (eller åtminstone vilken du hade under dessa 7 månaderna), så vad beloppet ska vara exakt kan vi inte svara på.
Jag vet inte hur det är kommunalt, men för mig som privatanställd tjänsteman (ITP1)
Min arbetsgivare har kollektivavtal som betalar in 4.5% av lönen + 0.7% i flexpension + 30% av lönen som överstiger brytpunkten i den allmänna pensionen. Det betalas in månadsvis och jag ser det i min valcentral (Collectum), samt hos försäkringsbolagen (SPP / Alecta) samt på Minpension.se.
Du som är kommunalt anställd lär inte ha ITP1 utan ett annat system som skulle kunna vara KAP-KL eller AKP-KL eller AKAP-KL, snarare än ITP1. Vilken du omfattas av går säkert att läsa på, fråga arbetsgivaren eller läsa anställningsavtalet. Du lär inte heller ha samma valcentral (Collectum) men du bör kunna se det åtminstone på minpenson.se. Så här ser det ut på minpension.se för mig:
Så:
- Kolla upp vilket avtal du omfattas av
- Kolla upp hur mycket av lönen som ska betalas in, samt vid vilken ålder (om det är relevant) det börjar.
- Kolla upp på minpension.se hur mycket som faktiskt betalats in. Eventuellt kan det finnas mer detaljer på din valcentral eller motsvarande.
- Stämmer det inte - ring HR-avdelningen, spela lite halvt påläst (även om du nu är helt påläst!) och fråga varför det skiljer sig jämfört med vad du tror.
Tack för sånt utförligt svar!
Är 30 år så inte det. Har AKAP-KL och under brytpunkten så fattar det som det borde vara 4,5% av lönen.
Totalt 230 253 kr förra året. Så strax under 33 i månaden. 4,5 % är det på lönen före skatt? Så att 4,5% av 230 253 kr så borde jag fått 10 361 kr. Så har fått ca 9000 förlite? Visst blir de rätt räknat? Ska absolut kontakta hr
Lite grund info om KAP-KL /AKAP-KL som man kan lyssna på :
Ja 4,5% på lönen före skatt. Det låter som att din arbetsgivare har missat något. Värt att veta är att premien betalas in kvartalsvis men då du bör ha fått in sept-dec premien under janari.
Visade sig att det stämde, men kommer in i mars för andra halvåret 2021. Så var bara för första halvåret dvs en månad för mig som syntes.
Men verkade inte heller som någon på kommunen jag jobbar på har riktigt koll på hur det funkar… men tillslut fick jag koll
Tack för hjälpen här hur som!