Jag har 68 000 (ca diffar ± 2kkr) i lön och har kollektivavtal med unionen. Passade på att kolla hos Collectum och ser att jag får rätt mycket inbetalt, se bilden. När jag kollar hur mycket jag bör få via Collectums kalkylator (Så mycket betalas in till ITP 1 - Collectum) så är det snarare runt 8 200 kr… Vad är det jag missar?
Lönen som anges av arbetsgivare inne på Collectums hemsida är dock rätt…
Ja du har rätt.
Jag låg på liknande lön som du på ett företag som sade sig betala same same som ITP1 och fick ungefär det räknesnurran du länkade till angav. Du verkar få 2200 mer per månad.
Kan det vara så bra att företaget avtalat om större avsättning för vissa individer.
Förr i alla fall fanns det specialvarianter som hette alternativ ITP , tiotaggarlösningar.
Bara att tacka och ta emot.
Jag skulle ta reda på hur upplägget faktiskt ser ut utan att det lyser igenom att du väntat dig 2200 SEK per månad mindre.
Det kan vara så att du har möjlighet att placera pengar efter eget huvud. (Undvik Råd(=Rån)givarna.
Mitt tips. Sitt still och båten och var tyst. Väck inte den björn som sover.
EDIT: Vilket område tillhör du? Dom betalar in en extra premie, kallat deltidspension eller flexpension. Du kan se hur mycket här om du vet vilket avtal du tillhör:
Kolla så att det stämmer med beloppet dom har skrivit under “Löpande komplettereande premier” och “Deltidspensionspremier/flexpension”. Annars kanske det har hamnat under “Ordinare premier”.
Är mest oroad för att jag ska få återbetala en massa, men rapporterad lön ser rätt ut på hemsidan samt att jag egentligen inte är inblandad på något sätt. Kanske bäst att bara låta det vara.
Har du tagit ut föräldrapenning, vab eller sjukpenning under december eller januari?
Uttagna dagar ger extra ITP1-avsättning och de kan släpa. Det hade varit att föredra om det syntes tydligt när premie kommer via premiebefrielsen men jag har för mig att det hamnar på ordinarie premie.
Sen ser det ut som du har någon mindre extra premie. Kanske 0,75%-1%. Kolla i kollektivavtalet.
Flexpension har du med och även den borde stå i kollektivavtalet.
Som Kräm är inne på, behöver man lite mer detaljer för att utröna om det stämmer eller ej. Om det är ITP1 du har är premien 4,5% på belopp upp till 47 625 kr/mån och 30% på belopp över det. Inom ITP1 beräknas premien på de bruttobelopp som utbetalas till dig varje månad, så om du haft (tex bonus) eller har regelbundet (tex övertid och liknande) kommer det påverka premien (positivt😁).