Tjänstepension ITP SEB

Jag har min tjäntepension ITP hos SEB och jag tycker att deras fondutbud är väldigt dåligt. Jag har dålig koll vad jag har för möjligheter eller vad jag borde göra?

Ska jag vara kvar hos SEB och försöka välja några av de fonder som finns tillgängliga eller ska jag försöka byta förvaltare för min tjänstepension (om det är möjligt)?

Här är de fonder jag har att välja på. Öhman småbolag kom inte med i listan.

Tyvärr verkar inte deras billiga indexnära globalfond finnas med? SEB Global Indexnära C USD - Lux kostar 0.48%, medan SEB Globalfond C USD - Lux kostar 1.73%. Har du rabatterade priser eller betalar du såsom avgifterna är på t.ex. Avanza?

Annars skulle man väl kunna göra en mix av deras indexnära fonder (SEB Sverige Indexnära, SEB USA Indexnära, och SEB Europa Indexnära). T.ex. 20% Sverige, 20% Europa, och 60% USA. Det blir en rätt så billig mix.

1 gillning

Du borde kunna flytta kapitalet till SPP som har fonden SPP Aktiefond Global. Avgiften är rabatterad till 0,15%.

1 gillning

Nej, det är väldigt synd att de har uteslutit vissa fonder. Den mixen känns ju rätt bra! Tack för tipset.

Måste kolla om det är möjligt att flytta till tex. SPP samt styra om nya inbetalningar. Har inte ens koll på var man ska kolla.

Collectum.se

1 gillning

I SEBs ITP lösning får man en rabatterad avgift. Dock väldigt svårt att hitta information om det på deras webbsida.

Finns det något bra att läsa om de olika placeringarna? 50% ska gå till traditionell försäkring och 50% kan jag placera på annat håll. Får ju inget alternativ att placera det hos tex Avanza.

Valen i traditionell
image

Annan placering
image

Typ så jag gjort. Ligger än så länge kvar hos SEB med min ITP-fondförsäkring men är rejält irriterad över det allt mer skrala utbudet.
Det görs ju nya upphandlingar vart femte år och 2018 försvann möjligheten att välja SEB som fondförsäkringsval. SEBs motdrag verkar vara att försämra för alla som redan är inne i systemet så att säga.

Samtidigt är jag inte ledsen för att jag varit kraftigt överviktad USA & Sverige de senaste åren.

1 gillning

Jag gillar Småspararguidens artikel om ITP:

2 gillningar

Nu vill jag inte stjäla den här tråden, men jag tillhör ITP1 och har en ja/nej fråga så ställer den här istället för att skapa en ny tråd.

Så om jag har förstått det rätt så får jag 4.5% av lönen betalt till min tjänstepension. Är det 4.5% av enbart min grundlön eller får man även 4.5% på alla tillägg?

Jag betalade skatt på runt 31000kr, då är 24000kr från min grundlön resterande kommer från övertid enkel, OB-tillägg och schemnaänderingstillägg.

Så är det 4.5% på 24000kr eller på 31000kr? Har funderat på den här länge utan att hitta något svar.

För ITP1 systemet skall det vara din totala lön varje månad. Du kan logga in på collectum.se för att kolla vad arbetsgivaren rapporterat.

Ok, gick in och kollade och då har de rapporterat in min grundlön och alla tillägg, då jag jobbar ett par timmar övertid varje månad antar jag att man ska ta minpension.se pensionsprognos med en nypa salt.

Tack så mycket, då vet jag det.