Jag har precis fyllt 25 och ska placera min tjänstepension i fonder (ITP1). Jag har valt SPP och tänker ta nedan fonder och fördelning. Med tanke på min ringa erfarenhet tar jag tacksamt emot tips eller synpunkter. Hur skulle ni göra i min situation, mer fokus på Global?
Tack för svar, glömde säga att i avgiften har jag dragit av för rabbatt samt lagt till den årliga avgiften som tillkommer. Men kanske har tolkat det fel?
Tycker du ska lyssna/titta på pod/vlog avsnittet som kommer denna veckan här på RT. Speciellt ang. Globala portföljen som är på lång sikt (som du tjänstepensionssparar för). Då får du rätt på fördelningen mellan olika tillgångsslag. Du kan alltid “översätta” de fonderna som föreslås till vad som finns på SPP med låga avgifter (om än inte de lägsta på marknaden så är SPPs utbud helt OK).
Personligen tycker jag att din portfölj har alldeles för mycket överlapp. Globalfonden innehåller redan 56% USA (du kan se det tex här) så varför addera 20% andel USA som innehåller 100% USA till det. Totalt får du USA = 45% * 56% + 20% * 100% = dvs samma som från början 45% USA.
Om du vill diversifiera så är det bättre att välja något annat än som överlappar med det du redan valt.
Men kolla på Söndagens avsnitt så löser det sig
Jag har också ITP och även kommit fram till att SPP var det allra bästa valet.
Som redan sagts så innehåller globalfonden redan just USA, Europa och Japan, så de hade jag skippat. Jag har istället valt att komplettera globalfonden med tillväxtmarknader och övervikta Sverige och vidare småbolag (eftersom SPPs Sverigefond har fokus på stora/medel-storabolag).
Mina val:
SPP Aktiefond Global = 70%
SPP Aktiefond Sverige = 15%
Öhman Småbolagsfond = 5%
SPP Emerging Markets = 10%
Angående avgiften så är din korrekta årliga avgift för SPP Aktiefond Global = 0,17%. Räknas ut genom att ta rabatterad avgift 0,15% plus skillnaden mellan ordinarie avgift och ordinarie årsavgift, dvs 0,02%.