Jag är 30 år har tidigare haft kap kl. Nu påbörjat nytt jobb där jag skall få itp 1. Min lön är på 55 000kr. Jag pratade med lön om jag eventuellt kan gå ur ITP och sköta min egen pension då jag läst på forumet att detta är bäst överlag. möjligheten finns. Men lön sa att jag skall diskutera om min lön då. Att jag ungefär skulle kräva 6 procent mer. Stämmer detta ? Hur ska jag omförhandla på bästa sätt för att optimera mitt pension sparande. Samt har jag funderingar om jag sköter pensionen själv antar jag att pengarna dras från från bruttolön till låt oss säga Avanza/savr stämmer detta? Tack för tips och idéer.
Din ITP1 per månad är:
0,3*(55000 - (7,5inkomstbasbelopp/12)) + 0,045(7,5*inkomstbasbelopp/12) = 3712,5 + 1918,1 = 5631 kr
där inkomstbasbelopp 2021 = 68 200
Tankar:
Detta är drygt 10%, inte 6%.
Men det finns kanske andra faktorer som gör att de säger 6%, som tex andra arbetsgivaravgifter som skulle bli högre för arbetsgivaren med en högre lön. Spontant tycker jag det låter lite ovärt för dig dock. Men andra har kanske mer detaljerad insikt i detta.
Det är svårt att välja bort itp1 då den är kollektivavtalad. Det kräver att arbetsgivaren begär undantag och det går normalt bara för vd och vissa höga chefer på stora företag. Du får göra bästa möjliga av itp1. Det är i alla fall låga avgifter. Fonderna i de valbara fondbolagen har betydligt lägre avgifter än t ex Avanza. Det har förhandlat fram bra rabatter. Lycka till
Tack för svar. I min yrkes roll så har jag möjlighet till det enligt lön. Dock fundering om de blir allt för komplext och kanske bör därför göra de bästa av itp istället. Tack igen för input.
Försök att göra det bästa möjliga av itp1. Antar att du gör val via Collectum av vilka bolag du ska spara i. 50% traditionell förvaltning och 50% fond är en viss begränsning man får förhålla sig till. Många itp-försäkringar har även Flexpension vilket ger ytterligare upp till 2% extra pension. Det kan vara värt att fråga om du är berättigad till det! Skulle då ge upptill 6, 5%, respektive 32 %