Har blivit erbjuden en ny tjänst på mitt nuvarande jobb, och därav en ny lön. Lönen överstiger gränsen för maximal avsättning till pension, dvs 30% om jag inte är helt ute och cyklar.
Kommer det ske per automatik från min arbetsgivare, eller är det något jag måste följa upp och upplysa dom om? Kan tillägga att min arbetsgivare är kopplad till ett kollektivavtal, så får tjänstepension idag.
”Normalt” tjänstepension betalar in ca 4,5 % upp till 50.375kr/mån. Därutöver får du ca 30 % då insättningar slutar ske till oranga kuvertet då denna är maxad. Avsättningen på ca 30 % sker upp till ca 200 tkr/mån. Sen är denna del maxad. Menar du att du har maxat 30% och fått en lön överstigande 200 tkr/mån eller att du gått över 50 tkr/mån?
Har du ITP så sker allt per automatik, det är dock ca 2 månaders förskjutning från löneutbetalning till du ser insättningen i din tjp. Loggar du in på Internetbanken där du har din tjp tex Alecta eller LF och kollar under transaktioner så kommer du 2 månader efter den nya lönen utbetalats se att inkommet belopp är
4,5 % av lönen upp till 50.375 och 30 % på den delen som överstiger.
Har du såg 55 tkr/månad så kommer du få
50.375 x 2,25% traditionell = 1134 kr/mån
50.375 x 2,25% fondförsäkring = 1134kr/mån
55.000 - 50.375 = 4.625 x 30% = 1388 kr/mån
Och nu har du kanske möjlighet att löneväxla till pension om du vill. Jag gjorde det rejält när jag var runt 50+ för att kunna dra ner lite succesivt på arbete redan efter 60 med skatteförmån eller sluta helt ett par år i förtid.
OM man har hyfsat kort tid kvar till uttag skall ske är det oftast en klart sämre variant . ca 5-6% extra avsatt + 20% lägre skatt och ca 0,6% lägre skatt årligen på pensionspengars kapital är svårt att slå på uttag efter 10-15 år i mitt fall eftersom jag hade en klar plan.
Jag fick dessutom placera växlingspengarna i vettiga fonder. Då är det klart bästa alternativet. Det enda man inte kan då är att använda hela summan till något på ett bräde.