Jag är ju FIRE via bolag och tar lön och utdelning på samma sätt som många andra företagare gör. Jag vill fortsätta ta en viss för lön för att behålla kreditvärdigheten och även göra avsättningar till pension lite som en ”försäkring mot mig själv”. Detta är alltså en väg jag väljer trots att den inte är skattemässigt optimal.
Men min situation innebär dock att jag helt kan strunta i SGI, känner jag. Skulle jag bli långvarigt sjuk är jag ändå försörjd för livet.
Detta får mig att tänka på skillnaden mellan tjänstepension och den allmänna pensionen: Är det inte rimligt att anta att en avsättning till TJP är en bättre investering (fonder med 100% aktier) jämfört med den allmänna pensionen?
Kort och gott, om man bortser från att jag tappar SGI, borde jag inte på sista raden vara betjänt av att sätta av till tjänstepension och ta lite lägre lön, hellre än att maxa min allmänna pension? Det allmänna rådet baseras ju på ett bredare perspektiv än vad jag behöver ha.
Om du tar ut det i lön får du väl ut mer eller mindre samma belopp som du skulle få i tjänstepension om du löneväxlar och ovanpå det skulle du även få allmän pensionsavsättning.
Det du tar ut i lön kan då placeras helt fritt i t.ex. ISK, KF, fastigheter eller sportbilar, ännu friare än i tjänstepensionen.
Borde vara hyfsat förmånligt att spara en del till pension via tjänstepension.
Dels tas lägre avgift ut för den avsättningen jämfört med att ta ut som lön ( -5% ) . Dels tas lägre skatt ut på tjänstepension jämfört med ISK.
ca 0.5% lägre årligen.
Avsättning till allmänpension förräntar sig bara sannolikt som reallöneutveckligen. Över mycket lång tid bara 1% över inflationen men senaste decennierna ca +2% årligen
OM du är under 60 och har några decennier kvar med OK hälsa borde större delen aktiemarknad som då är lämpligt kunna förränta sig med 4% årligen på tjänstepension väl placerad.
Uppsidan på härad 2,5 % bättre avkastning blir kalkylmässigt +28 % extra på pengar som får stå i säg 10 år.
Jag skulle överväga att avsätta en del till tjänstepension hos ex AVANZA om du inte når statskattegränsen ( ca 61000/ månad 2025) som ålderspensionär över riktåldern.
Det finns många detaljer, men för mig är den primära fördelen med löneväxling att man slipper betala statlig skatt på det avsatta beloppet.
Om man idag ändå inte betalar statlig skatt, eller om man vid uttag räknar med att behöva betala statlig skatt, då är löneväxling i mina ögon mycket mer tveksamt.
Om du inte bryr dig om SGI så hade jag valt utdelning istället för tjänstepension. Betydligt fördelaktigare (både avgifts- och skattemässigt och när det gäller flexibilitet). Du slipper bry dig om gränsen för statlig skatt och kan använda pengarna när du vill ( slipper 55 års-gränsen och utbetalning under flera år).
Lite mer bakgrund: Jag tar redan full utdelning så inför nästa år när utdelningen höjs funderar jag på om jag ska sänka lönen och istället avsätta lite mer till tjänstepensionen.
Jag vill ju även hålla mitt uttag i linje med 4%-regeln så högre utdelning innebär inte automatiskt att jag vill ta ut mer pengar totalt ur bolaget. Förändringen 2026 ger ju mig allt annat lika en bättre situation än idag rent skattemässigt. Så frågan är just vad som ger mest effekt med avseende på pensionen.
Tar du ut enligt förenklingsregeln idag? I så fall blir det förhoppningsvis 100 tusen till på din K10. Du behöver ju inte ta ut pengarna ur bolaget (även om det är vad du gör om du betalar in till tjänstepension), du har bara den möjligheten. Jag tycker fortfarande att utdelning är det klart bästa alternativet utifrån den lilla information som finns.
Det kan ju vara så att du uppskattar inlåsningseffekten med tjänstepension, trots att det ger en sämre totalekonomi både än lön och utdelning. Ja, arbetsgivaravgiften är högre än den särskilda löneskatten, men du tjänar också in till allmän pension.
Sorry, ska försöka ge lite tydligare detaljer. Idag tar jag:
Lön upp till brytpunkten
Full utdelning enligt förenklingsregeln
Det stämmer att jag söker inlåsningseffekten i pensionen och det var då jag kom in på det faktum att tjänstepensionen kan placeras mer aggressivt än den allmänna pensionen och att det därmed borde kunna vara en lönsammare väg att gå på 25 års sikt enligt det spår som @Mikael8 är inne på. Men jag kan för lite om detaljerna för att svara på om det är klokt eller ej.
Jag önskar alltså inte öka mitt totala uttag ur bolaget (kostnaden för bolaget inkl utdelning) så när utdelningen snart ökar kan jag dra ned lönedelen och istället öka upp TJP-sparandet något. Men om det trots tjänstepensionens bättre tillväxt fram till pensionen inte lönar sig är det såklart bättre att jag tar ut mer lön och sparar pengarna privat.
Är inte det mest fördelaktiga att ta ut det som lön och få pensionsavsättning. Sedan kan man vad jag förstår spara i IPS om om man inte har tjänstepension och då få tillbaka inkomstskatten? Då får man både allmänn pensionsavsättning och ett låst sparande i IPS med avdragsrätt. Detta kan placeras hos t ex avanza med bra villkor.