ITP1 förvirrad över premier

Så jag kollade inbetalningarna för mina ITP1-pensioner hos Alecta och SPP och de förvirrar mig verkligen. Först och främst, på 3 månader i år fick jag exakt samma lön (grundlön) men jag fick 3 olika premier både i Alecta och SPP. Sedan några månader där jag tjänade mer fick jag lägre premier (semester/lönerevision) och några månader där jag tjänade mindre (sjuk) fick jag högre premier. Dessutom är SPP-premiärerna alltid betydligt högre än Alecta. Kommer ihåg att kanske delen över brytpunkten och deltidspension alltid går i den valbara delen (SPP)?

Först trodde jag att de på något sätt inkluderade avkastningen/utvecklingen, men sedan såg jag att när jag lägger ihop allt så visar det bara inbetalningar utan %-utveckling.

Vet någon hur exakt premier beräknas och om det är någonting som ingår i de som arbetsgivaren inte bestämma själv? Jag kan egentligen inte tänker mig att min arbetsgivare betala in 3 olika belopp i 3 månader med samma lön, så på något sätt måste nånting läggas på eller dra av?

Ja du, det är tyvärr rätt förvirrande ibland, kanske mer i ditt fall med varierande lön.

Premien/insättningen beror på den lön som arbetsgivaren rapporterar till valcentralen Collectum.

Premien beräknas på den lönen och vad jag kommer ihåg så kan det släpa rätt bra, flera månader.

Man ska också tänka på att Collectum tar 1% av premien i avgift om jag kommer ihåg rätt.

Sen är det i ITP1 så att minst 50% av premien ska gå in i traditionell försäkring vilket verkar vara din Alecta och resten får man placera i fond dvs ditt SPP. Så du måste försöka lägga ihop dessa och sedan räkna baklänges så det stämmer mot din lön.

Skulle föreslå att du gör det på årsbasis för då är det nog mer sannolikt att du får till en vettig jämförelse trots eftersläpning mellan lön, arbetsgivarens rapportering till Collectum och premien till dig.

Du kan läsa mer och räkna hur det ser ut för dig på länkarna nedan. Man kunde önska att premierna stod på lönelappen så man lättar kunde följa upp det.

Själv har jag varit med om att premierna var 30-% för låga i många år pga ”misstag” som sedan korrigerades efter många turer (men bara 1 till 1 dvs utan avkastning som man haft under tiden). Därför tycker jag det är bra att du har lite koll på det så det verkar stämma :slight_smile:

1 gillning

En kommentar bara. Jag har inte ITP men för mig betalas tjänstepensionen in med 2 mån eftersläpning. Går jag in på bankerna där jag har tjänstepensionen (LF och Alecta) syns inte detta. Dock syns det när jag loggar in på valcentralen.

1 gillning