Var inne på min frus pensionssparande och vi såg att premieinbetalningen till Collectum var rätt (4,5% av hennes bruttolön) men loggar vi in på Alecta så ser det ut att ha kommit in 400kr mindre per månad i jmf med Collectum.
Innan vi kontaktar HR eller vem det nu är som drar i detta så ville jag dra frågan här för att se om någon varit med om samma sak. Känns som att jag missar något.
Kan det vara så att det är två olika förvaltare av pensionen? Det finns två delar, ITP2 och ITPK. Alecta har hand om ITP2 men kan ju vara ett annat företag som har hand om ITPK. Borde synas på Collectums hemsida när du är inloggad. Annars är tipset att ringa Collectum först.
Edit: ytterligare ett tips är att logga in på minpension.se där man kan se alla sina tjänstepensioner.
Tack för fingervisningen om att dyka in i minpension!
Gick igenom minpension.se och såg att hon har två förvaltningsbolag som det betalas till och det verkar vara som att henne collectuminbetalningar delas mellan två, Alecta och AMF.
Med det sagt, kolla så ni/hon är med på vad det är för pensionssparande som är valt. Småspararguiden förespråkar till exempel hälften i en fondförsäkring istället för traditionell försäkring och då SPP som förvaltare. Finns lite avsnitt och trådar om det. Beror på hur långt det är till pension och annat också.