Funderar på att ta ut komptid i pengar då kompbanken börjar bli hög och placera dom. Men hur funkar det med skatt på dom uttagen? Är det samma skatt / skattetabell som vanlig lön, så länge jag hamnar under brytgränsen 610k ish på året vill säga? Eller blir det någon typ av annan skatt via deklarationen så man åker på restskatt?
Det är en helt vanlig inkomst och beskattas som lön. Det som kan hända är ju om din arbetsgivare drar en annan skattesats på engångsutbetalningar så får det justeras i deklarationen. Min gör det, uppemot 55%, men då ligger det nära min marginalskatt redan som det är.
Okej tack. Så egentligen för att vara säker kan jag be dom dra 50-55% skatt på uttaget av komptiden, och hamnar jag under 610k så får jag tillbaka ca 20% på deklarationen, eller tänker jag fel?
Visst kan du det men hamnar du ändå under brytgränsen finns ingen anledning att dra mer än 30% som man gör normalt vid engångsutbetalningar. Då ingen ändå har högre skatt än 27% efter jobbskatteavdrag osv.
Då jag sällan vet vad årsinkomsten blir pga ibland mycket övertid på året ibland mindre. Därför jag funderade på att dra högre skatt i förebyggande om man ändå får tillbaka det på deklarationen, men jag kanske tänker fel
Om du tar ut mer än brytgränsen blir skatten på överskjutande högre men du skulle väl inte ta mer än brytgränsen? Riskerar du att hamna över hade jag hellre tagit mindre och tagit resten nästa år.
Mycket tjafs för ingenting. Antingen betalar du skatten nu eller sen liksom. Det är väl ingen jättestor sak att fundera på? Låt det bli som det blir så slipper du lägga ned en massa onödig tid.
Absolut! Tillfället när man tar ut komptiden kan spela roll men den frågan avklarades väl ganska fort? Efter det började det dock pratas om ifall man skulle höja skatten på komputtaget för att slippa riskera betala nästa år när deklarationen kommer. Just den biten kvittar ju
Vänta och ta ut komptiden tills du får novembers lönespec. Räkna ihop den hittils intjänade årslönen. Räkna ut om du kan ta ut komptiden kontant utan att hämna över brytgränsen. Ta ut den på decemberlönen (Om du får/kan vänta till november).