Räkna ut skatt på lön

Hej,
Jag försöker räkna ut hur mycket skatt jag ska betala på min lön. Jag har två arbetsgivare och stor rörlig del på lönen vilket gjort att det hänt att jag hamnat i fel skattetabell hos båda.

Jag kan ju själv göra en uppskattning och räkna ut baserat på skattetabellen hur stor % min skatt bör bli, men förstår jag det rätt att skattetabellen bara ger en uppskattning och den verkliga skatten kan skilja sig? Finns det något Excelblad eller liknande där jag lätt kan räkna ut exakt hur stor min skatt blir?

Tack på förhand!

Skattetabellen stämmer, men du får summera lönen från dina arbetsgivare och sen titta i tabellen.

1 gillning
9 gillningar

Men den utgår från skattetabellen, så min fråga kvarstår, hur exakt är skattetabellen mot faktisk skatt?

Har du bara en inkomst är den ganska nära, men om du har två arbetsgivare som drar enligt tabell blir det för låg skatt eftersom det då blir dubbelt grundavdrag.

4 gillningar

Om du både har två jobb och dessutom rörlig lön så skulle jag titta på jämkning hos skatteverket. Det skulle sannolikt minska felet i din preliminärskatt.

Har du dessutom ränteavdrag eller stort ISK-konto så blir skillnaden mellan slutlig skatt och preliminärskatt möjligtvis ännu större.

2 gillningar

Skattetabellen täcker bara löneinkomsten, din slutliga skatt påverkas av kapitalnetto, exempel utdelningar, schablonskatt och ränteavdrag, samt av andra poster.

Om du avser bara skatten på lön så kommer den att bli fel, varje arbetsgivare kommer att räkna som om de är den enda som betalar ut lön. Ta årslön hos AG 1, dela med 12 och läs av skatten i tabellen, gör samma sak för AG 2, Lägg därefter samman årslönerna, dela med 12 och läs av din tredje skattesumma. Om summan av de två första är lägre än den tredje (de bör de vara om du gjort rätt), så är mellanskillnaden det som du behöver be en av dem att dra extra. Variationen över månader kan påverka lite men är smått i förhållande till den andra skillnaden.

Om det blir pengar tillbaka eller restskatt påverkas som sagt även av andra faktorer

3 gillningar

Brukar använda denna och kolla skatten.
Mycket bra tycker jag. Räkna ut din skatt

Tack! Detta var infon jag sökte.