Arvode från förening

Hej!

I dagsläget har jag en lön som pendlar mellan 45-50 tusen i månaden.

Jag ska åta mig ett uppdrag åt en förening som kommer göra så att jag hamnar över skiktgränsen för 2023.

För att undvika att jag ska betala tillbaka vid nästa skatteåterbäring är det då bäst att skatta 53% på all inkomst som kommer från föreningen pga varierande inkomst från mitt vanliga jobb?

Kan även tillägga att jag inte har något eget företag och i dagsläget är det inte lönt att skapa ett.

Hej! Lättast är att du läser din skattetabell. Då kan du kontrollera din löneskatt och vikta mot arvodet.
Allt finns på skatteverkets hemsida.

1 gillning

Det är faktiskt bättre att låta alla dina arbetsgivare dra av så lite skatt som möjligt. Vill du undvika att behöva betala restskatt våren 2024 kan du betala in mellanskillnaden till ditt skattekonto nu, under det här året. De pengarna kommer nämligen förräntas på skattekontot, vilket du går miste om för det fall du undviker restskatt genom att be dina arbetsgivare att göra större skatteavdrag.

Skatteverket har en e-tjänst där du kan simulera deklarationen för 2023 (den du skickar in 2024), och på så sätt se hur mycket inkomstskatt du ska betala under året. Sök på “Räkna ut skatt” på deras webbplats.

2 gillningar

Jag drar oftast av för lite skatt då jag inte har något emot att få gratis pengar som jag dessutom kan få att växa på börsen och när väl det blir dags att betala har jag kreativa lösningar för att få dom att växa ännu mer.

1 gillning