Hej,
Man får sin deklaration tidigast i mars 2025 men hur vet man om man behöver betala kvarskatt samma år? Kvarskatten ska ju senast betalas i februari 2025 om man vill slippa räntan man får på delen av skatten som är över 30 000 kr.
Man får hålla koll på sina inkomster (av alla slag) och titta på avdragen preleminärskatt.
tack för snabbt svar!
Man kan också använda tjänsten “Räkna ut din skatt” så blir det lite lättare.
Har du så stor kvarskatt har du antagligen lite koll på vilka skatteinbetalningar som missas. Typ om din arbetsgivare inte betalar in för förmåner, du har sålt en lägenhet eller aktier med vinst, eller om du själv jämkat väldigt hårt. Har svårt att se att “gemene man” behöver räkna jättenoga på detta. Men det är ju fritt fram att göra extra skatteinbetalningar om man vill också.
Jag tänkte jämka nu i maj-juni för att få ränteavdraget. Jag har inga andra betydande inkomster än föräldrapeng och lön så jag tänkte göra en fullösning och räkna på hur mycket jag kommer betala i skatt på dessa två inkomster (jag får ju redovisat avdragen skatt i månadsbesked från jobbet och försäkringskassan) och justerar räntekostnaden tills jag ser en preliminär skattereduktion ungefär lika stor som 30 % av mina lånekostnader för år 2024. Kanske är good enough?
Låter väl bra. Jag jämkade för 2023 men “safeade” lite, alltså skrev in lite lägre räntekostnader än jag egentligen hade, för att ha lite marginal. Ville hellre få tillbaka än att åka på restskatt.
Slutade med att jag fick tillbaka ca 2k istället för ca 35k så jag var nöjd
i år gör jag något liknande igen.
Kom ihåg att du bara får 30 % ränteavdrag upp till räntekostnader på 100k.