Kvarskatt hos Skatteverket och höjda räntor

Hej, har hängt här några månader sporadiskt och lyssnar på podden regelbundet sedan början på året. Inte gjort så mycket väsen av mig än dock.

Men då jag är ganska ny på det här med ekonomi och vi letar hus så har jag nu då under mitten på året sålt fonder jag haft på Swedbank och lagt på sparkonto med ränta. Då till frågan.
Vinsten som ska skattas kommer ju på nästa års deklaration om jag fattar det hela rätt. Kan jag nu då, med skatteverkets nya räntor from 1/11, undvika att betala mer när jag väl ska deklarera genom att betala in detta nu innan november istället? Eller kan det lika gärna ligga på sparkonto med ränta tills det är dags att deklarera nästa år? Känner att jag tappade bort mig med alla olika räntor hit och dit nu som nybörjare i ämnet när Skatteverket börjar med för mig hittils okända parametrar.

Om du kommer bli skyldig mer än 30000 kr i skatt så börjar de räkna ränta efter 13 februari 2023. Fram till dess är det räntefritt. Se “Viktiga datum” hos Skatteverket:

Okej, ja enligt mina beräkningar blir det en bra bit över 30k. Rena grekiskan där känner jag. Ska jag använda mitt personliga ocr och betala in den summan som det står att jag ska skatta på mitt skattebesked i december då innan 13 feb för att det inte ska bli mer? Eller är jag helt ute på tvåhjulingen? :rofl: :biking_man:

Jag minns inte hur det är med en depå. Skriver de ut vad du ska skatta? Eller skriver de bara ut vinsten? Om de bara skriver ut vinsten så kan du tänka att du är skyldig 30% av vinsten i skatt.

Korrekt, om pengarna finns på ditt skattekonto senast 13 februari så betalar du inte ränta. Du behöver inte betala exakt rätt heller. Om du betalar in så att du är skyldig mindre än 30000 kr så räknas räntan bara från 4 maj, och då har du nog lämnat in din deklaration. Ifall du deklarerar elektroniskt så räknar de ut skatten åt dig direkt så då kan du se till att vara helt “skuldfri” hos Skatteverket innan 4 maj. :slightly_smiling_face:

2 gillningar