500 000 ska betalas i skatt om 14 månader | Var ska jag förvara dem under tiden?

Hej,
Jag har 500,000 kr som jag satt undan till framtida skatt (skatten kan bli mindre men vill ha lite buffert). Skatten ska betalas mars 2022. Just nu har jag dessa pengar på ett konto på Handelsbanken utan ränta.
Finns det något som är bättre än ett Avanza + konto efter det är en ganska stor summa och jag har 14 månader på mej innan pengarna ska betalas.
Tacksam för alla tips.

Läst den här?

2 gillningar

Tusen tack - perfekt!!!

Hej Catrin,

Som länken säger ovan så passar sparkonto med insättningsgaranti bäst för en sådan kort tidshorisont.
Eftersom du har ett fast datum som du ska använda pengarna så kan du ju fundera över om du vill låsa in dom för lite högre ränta? Blir iaf några kronor i ränta under dessa 14 månader till noll i risk!

1 gillning

Håller med övriga och tänkte bara komplettera lite

Kika in på Compricer så ser du vilken nischbank som för tillfället har högst sparränta med insättningsgaranti på ett fasträntekonto över 12 månader.
I skrivande stund är det Klarna som erbjuder 1,3%, men imorgon har kanske någon annan högre…
När kontot löper ut kan du kontrollera igen och flytta till den som har högst inlåningsränta på rörligt konto.

2 gillningar

Tack, det blir Klarna!

1 gillning

Placera i ett fasträntekonto på 1år ex (Klarna ligger på 1.4%)
(Med insättningsgaranti)
mvh Håkan

Ursäkta skall vara 1.3%

1 gillning

Observera att många inte tar/vänder sig till företag. Dvs man kan bara spara som privatperson.

Vi har kört med Aros kaptial och Collector för vårt AB. Föredrar Aros eftersom man KAN ta ut de låsta pengarna mot 1% straffavgift. Dessutom överförs pengarna från det låsta sparandet automatiskt till ett fritt konto när tiden löpt ut.

Collector ”låser automatiskt om” beloppet till en ny likadan period om man inte är vaken.

1 gillning

Varför i all världen väntar du tills mars 2022?

Så när som på 30 000 kr kommer Skattekontot att ticka ränta från 13 februari 2021. När Skattemyndigheten har gjort din skatteberäkning kommer den att belasta ditt skattekonto retroaktivt.

Räntan på Skattekonto är dessutom inte avdragsgill.

Glöm alltså de svar som du fått.

Eftersom beloppet tas upp i deklarationen 2022 får man förutsätta att det är 12 Februari 2022 som gäller och inte 2021? Jag tolkar åtminstone det som att inkomsten är från i år och inte 2020.

Ja, så skulle det ju faktiskt kunna vara!:smiley: