Bästa stället att ha pengar tills kvarskatten dras?

Hej!

Jag kommer troligen snart få ut en större summa pengar som jag ska betala skatt för. Jag funderar lite på hur jag praktiskt ska hantera pengarna. Jag har sett många trådar om vad man kan göra när man plötsligt får in en större summa, men nu när det faktiskt händer mig själv inser jag att det inte känns lika självklart – så jag tar gärna emot råd och erfarenheter.

I mitt fall räcker inte den statliga insättningsgarantin om jag bara skulle sätta allt på ett konto.

Fråga 1: Är det rimligt att helt enkelt betala in hela summan på Skattekontot direkt, eftersom jag ändå ska betala kvarskatt?

Fråga 2: Är pengarna i så fall säkra där utan den statliga insättningsgarantin?

Sedan undrar jag vad jag ska göra när skatt är väl betald.

Tidigare, när jag läst om liknande situationer, har jag alltid tänkt att jag skulle göra det ”matematiskt korrekta”: alltså investera allt på en gång så att pengarna direkt kan börja jobba långsiktigt (jag behöver dem inte de närmaste 10 åren). Men nu när jag själv står här känns det plötsligt mycket svårare att bestämma sig.

Min spontana plan just nu är:

• Investera ca 50 % i breda, globala indexfonder direkt

• Placera resterande 50 % på sparkonto och sedan fasa in dem i indexfonder under tre år genom månadssparande

Fråga 3: Jag har funderat på korta räntefonder som alternativ, men jag förstår inte riktigt fördelen. Tittar jag på till exempel AMF Räntefond Kort så känns avkastningen rätt lik sparkonto (runt 2 %), och då upplevs sparkonto som tryggare.

Vad tycker ni?

Tack för er hjälp!

Satsa på alternativ 1 för summan till kvarskatten.

Kom ihåg att stänga av utbetalningsfunktionen bara.

Börsen kan krascha rejält om det kommer en ny svart svan eller det blir kollektivpanik. Skulle det kännas ok att förlora 30-50% av summan du lägger i en fond?

Om Skatteverket läggs ner, då är pengar minsta problemet skulle jag tro.

1 gillning

Håller med- in på Skattekontot direkt. Har gjort så med alla bostadsaffärer mm och det är hur skönt som helst att pengarna redan är hos Skatteverket där de ända ska hamna kommande året.

2 gillningar

Du får nog börja med att fundera på hur du ska kunna skjuta upp skatten under de åratal du nämner att du ska fasa in de på börsen?

Nemen håll isär skatteskulden och annat kapital, hur mycket kommer du behöva skatta och när?

Förlåt, jag uttryckte mig lite otydligt. Den andra delen av mitt inlägg (indexfonder + att successivt föra in dem på börsen) syftar på vad jag tänker göra efter att skatten är betald. Har uppdaterat inlägget nu!

1 gillning

Du vet ju att pengarna ska betalas in snart.

Då finns det ingen plats på börsen för pengarna, inte ens räntefonder hade jag använt (under starten av Ukrainsk-ryska kriget så gick det riktigt kaiko med ett gäng räntefonder). Du måste ju sälja fonden och hitta en köpare….

Det matematiskt “Korrekta” är att stoppa in de där du har högsta möjliga riskfria avkastning, t ex ett sparkonto, möjligen låst. Självklart med insättningsgaranti.

Sedan kan man fundera på hur mycket avkastningen är och “en större summa pengar” innebär.
3% på 50k under 6 månader känns inte riktigt lönt att daddla med? Visst, ren avkastning men man ska ha lite ro i magen att allt går rätt till också.

Jag röstar på “In med pengarna hos skatteverket” förutsatt vi inte snackar flera hundra tusen till miljoner kronor. Då hade jag sagt sparkonto med ränta.

Det som ska in i skatt brukar jag köra helt riskfritt. Inga fonder utan bankkonto. Borgo har nu 2,6% med månatlig kapitalisering vilket ger lite högre effektiv ränta.

Sedan har du ett datum då pengarna ska vara inne på skattekontot för att slippa minusränta. I år har jag för mig att det var 12/3.

Hygglig skattefri ränta på skattekontot. Också riskfritt.

12/2 för 2025 enligt vad jag kunde finna hos Skatteverket.

under starten av Ukrainsk-ryska kriget så gick det riktigt kaiko med ett gäng räntefonder

Vilka fonder berördes, var det korta/långa räntefonder eller företagsobligationer? Har faktiskt helt missat detta.

Tack. Man får väl dubbelkolla för -26. I år blir det tight oavsett. :wink:

A, nu blir det lite jobbigt :joy: :wink:

Nu har jag inte läst de andra svaren men jag skulle betalat in skatten direkt och satt resterande 50/50 i global index och lysa :slight_smile: