Hej, Jag har runt 450 000 kr som jag har lagt undan och kommer att behöva betala i skatt till hösten. Jag har egen firma och tjänade mer under 2020 än väntat.
Min fråga är om det är synd att de bara ligger på mitt bankkonto så länge? Borde jag sätta över de på lysa med 90% räntor 10% aktier? Eller är det för riskabelt? Kanske sparkonto på Avanza med 0,65% ränta?
Är ganska ny inom detta och tacksam för tips!
Hej
Ett förslag är att sätta in pengarna på Erik Penser Bank bundet 6 månader 1.1% ränta
med statligt garanti.
Lycka till
Nej, bankkonto med insättningsgaranti och fria uttag när det gäller företagsskatt enligt mig. Konsekvenserna kan bli stora om man av någon anledning inte kan få ut pengarna när det väl gäller. Klarna Flex (0,65%) kanske kan vara ett alternativ som du säger.
/Andreas
Underligt att Erik Penser erbjuder en lägre ränta om man istället binder på 1 år. Är inte normen att ju längre man binder, desto högre blir räntan?
Tack för svar! Erik Penser Bank låter frestande men lite läskigt också att de är låsta i 6 månader. Dock har jag redan en buffert och annat sparande så jag kan inte tänka mig vad jag skulle behöva pengarna tidigare för… Men sparkonto med ränta kanske är tryggare ändå. Ska klura lite på det.
Har kört Aros Kapital på motsvarande för mitt AB. Insättningsgaranti finns. De har både konton för löpande, 3mån, 6mån och 1 år. (0,8-1,25% ränta just nu) Man kan dessutom alltid ta ut pengarna även om de är bundna men då till en “straffavgift” på 1% (lägst 1000kr). Så blir det kris så går det ju enkelt att lösa ändå. Jag har kört en kombination av löpande och bundet där jag binder olika delar olika länge beroende på när de kan tänkas behövas under året. Vissa till skatter, moms, för att betala ut utdelning och vissa till olika investeringar/bilbyten osv. Bygger lite på att man har god överblick över sina utgifter och intäkter och NÄR i tiden de ligger.
Fördelen hos Aros är också att om du binder sparandet så trillar det automatiskt ut till fritt sparande efter bindningstidens slut. Hos t ex Collector som vi också har till vårt AB så binds beloppet om på samma bindningstid om du inte aktivt avslutar det i tid. Det känns lite läskigt tycker jag personligen.
Privat hade vi också haft Svea Ekonomi ett tag men de hade inget motsvarande för företag.
Har du sparande privat på Aros så är det samma “inloggning” för att kolla/hantera både det privata och för ditt AB. (vilket jag tycker har varit smidigt).
Har du bokslut 201231 så skall du inte vänta tills hösten, utan göra en fyllnsdsbetalning senast 13 februari. Så när som på 30 000 kommer skattekontot att ticka på med en ej avdragsgill ränta efter denna dag.