Ränta/investera på företagskonto

Hej!
Idag driver jag ett företag med min far.

Vi har ca 2MSEK på ett transaktionskonto i företaget.

Hur ska vi tänka? Med tanke på att det behövs finnas pengar på konto för löpande kostnader/löner/mm, samt kapital om något skulle hända.
Även att vi behöver likviditet för att vara säkra om något händer, samt ha pengar på kontot till utdelning.

Finns det en poäng att flytta pengarna till ett räntekonto eller till och med investera en del av beloppet?

MVH

Varför har företaget sin överlikviditet på ett konto utan ränta? Banken är jätteglad, men det är bättre att glädja sig själv än andra.

Flytta pengar mellan olika konton gör man ju numera med ett knapptryck. Det var bökigare förr, när man måste besöka banken.

3 gillningar

Använder själv nischbanker för tillfällig överlikvid på företaget. Många nischbanker jobbar bara mot privatpersoner men t ex Aros Kapital och Collector vet jag jobbar mot företag.

Jag tycker också det är en fördel om de utöver likvidkonton erbjuder bundna räntor på korta löptider, 3/6/12mån, eftersom man ofta vet när pengarna behövs. Både Aros Kapital och Collector tillåter att man tar ut bundna pengar mot uttagsavgift om något oförutsett händer. (Tror det är 1% i avgift)

2 gillningar

Till och med storbankerna erbjuder numera någorlunda anständiga räntor på fasträntekonto. 3,8% på 3 månader i Swedbank exempelvis. Men visst vill man jag några 10-delar till så kan man få över 4% på nishbankerna.

1 gillning

Jag tycker att det är en hygienfaktor att alltid se till att bolagets resurser (jag, kapitalet och andra tillgångar) skapar värde för bolaget. Jag har sparkonton (både bundna och rörliga) dit jag överför momspengar och annat jag behöver inom ett kvartal. Det är också där bufferten finns. Resten är långsiktiga innehav och ligger på företagens aktie- och fonddepåe respektive kapitalförsäkringar.

1 gillning

Kanske rullande placeringskonton på typ SBAB?

4,07% ränta på 3mån för tillfället.

Dvs. bind pengar t.ex. månadsvis, få högre snittränta, efter tre månader av detta börjar det komma loss pengar varje månad som ni antingen kan fortsätta binda eller vid behov använda.

1 gillning

Tack för alla tips hittills!

Kan det vara smart att öppna ett konto via Avanza?

Handelsbanken:

1. Att ha kvar tillräckligt med pengar på vår ursprungliga bank för att täcka dom månatliga kostnaderna som: hyra, löner, leverantörsfakturor, skatt, mm. (Men att placera detta på ett obundet räntekonto med ränta)

Avanza:

1. Placera en del pengar på deras högsta räntekonto obundet som vi kan föra över till Handelsbanken om det behövs.

2. Binda en del pengar på ett bundet räntekonto för att få högre ränta (3 eller 6 månader)

3. Placera 10-20% av kapitalet via aktier.
    Placera 100% på en billig index-fond.

Låter detta klokt?