Räntekonto eller låta pengarna vara där de är?

Hej!
Jag har just nu en summa liggande i väntan på en faktura för utfört arbete här hemma.
Fakturan har dröjt och jag funderar därför på att sätta pengarna på ett konto med ränta. Just nu har jag dem på ett av våra konton hos Swedbank. Vad skulle ni rekommendera?Jag behöver ju ha dem på ett konto där jag snabbt kommer åt pengarna och där de inte är låsta.

1 gillning

Här kan du jämföra olika sparkonton. Välj rörligt med fria uttag och såklart insättningsgaranti.

https://www.compricer.se/sparande/?gclid=Cj0KCQiAosmPBhCPARIsAHOen-NowSqXzm3ys4oqllHIf-QRjuF67G1ki0lNJD9tEkiWyyyAK07loSgaAi7UEALw_wcB&maxbindtime=0&showonlydepositguarantee=yes&showonlyfreewithdrawals=yes

1 gillning

Det är ju bara att räkna på vad du tycker det är värt. Om det t.ex handlar om 100k i förväntat 2 månader, så skulle detta bestyr i runda slängar som max kunna ge dig runt 100 kronor.

2 gillningar

Personligen skulle jag låta pengarna ligga hos Swedbank utan ränta.

Fakturan lär väl komma inom en snar framtid och det blir inte många kronor extra av 1% ränta.

Man kan alltid räkna på hur mycket du skulle få i ränta och om det är värt mot tiden att flytta runt pengarna. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag håller med om att räntepengarna knappast motiverar besväret, men det kan finnas andra själ att flytta pengarna t ex:

• Det är mindre risk att du “råkar” använda pengarna till något annat under tiden
  • När du väl skapat ett räntebärande konto kan du flytta din vanliga buffert dit
2 gillningar

Det var lite min tanke med. Just nu har jag bufferten hos Avanza, men såg att Svea hade bättre ränta. Kanske inte fel att flytta den dit? Det bli ju även automatiskt lite krångligare att röra pengarna då.