Hej!
Är en 64-årig kvinna med sjukersättning plus pensionsuttag sedan idag. Har alltså så jag klarar mig bra i vardagen. Får ut 20 000/månad och har låg hyra.Räknar ev med att spara några tusen i månaden också.
Har nyss fått fått ett arv på nästan 600 000 som ligger på Swedbanks e-sparkonto med 0 i ränta. Det (enda) jag vet är att där ska pengarna inte vara.
Har givetvis en del resedrömmar som jag ämnar förverkliga när pandemin är över. Vill inte (längre) behöva vända på slantarna men är ingen “lyxlirare”. Tycker att pengarna ska användas medan man är pigg och frisk men utan att ikläda sig spenderbyxorna så till den grad att jag blir fattig framgent.
Är inte så intresserad av att ge mig i kast med aktier etc på eget bevåg så därför vänder jag mig till RikaTillsammans för råd. Har läst på lite och förstår det jag läser😄 men känner mig osäker inför att slå till på nåt. Byter jag bank får jag ränta men kanske inte ska stanna där?
Mvh Veronica
Givet dina planer för resor så skulle jag snegla på hur du tänkt göra av med arvspengarna. Vill du bränna t ex 25k om året på en solresa eller placera dem för att ge till barn/barnbarn? Eller vill du dryga ut vardagen med vardagslyx med några tusenlappar i månaden?
Sådana frågor behöver man ställa sig. Om solresevarianten matchar dina planer skulle jag sätta åtminstone hälften (eller 75%) i en bred indexfond och andra halvan på ett sparkonto med ränta (det finns lite tips här och där på forumet).
Du verkar klara dig bra på pensionen och då finns ingen anledning att ha mycket buffert, men beslutet påverkas ju också av saker som boende, eventuellt bilägande, planerade utgifter i övrigt, hälsa etc.
Du kan ju f ö ha fler än ett bankkonto. Behåll den du har om du trivs där, men spara pengar någonstans där du får ränta eller annan avkastning. 
Hej och tack för svaret!
Jag tänker faktiskt i första hand på mig själv dvs inga tankar på att snåla för att lämna efter mig. Det som blir kvar blir kvar. Ger till mina två barn medans jag lever. Det är nu de behöver stöd tex i form av kontantinsats till hus (dottern) men där är vi flera som kommer att bidra. Jag ger bort 50 000 när det blir aktuellt.
Min hälsa är förhållandevis god så jag tänker mig ytterligare 30 år😄.
Mm, ska börja med att flytta pengar till räntebärande sparkonto såvida inte hotet därom gör att Swedbank ger mig 0,90%. Skulle inte tro det…
Veronica
Hej, välkommen till forumet!
Skicka en del till ett högräntekonto (vi använder Klarna) och en del till en fondrobot (vi använder Lysa). Sen kan pengarna ligga i bakgrunden och växa på sig ![]()
Jag tror egentligen inte att bristen på ränta är problemet för dig. Viktigast som jag ser det är att reflektera över var du är i livet, vad dom här pengarna kan göra för dig och börja prioritera. Är det mer värt att spendera en del på resor nu innan du blir för gammal? Budgeterat isåfall och planera för det. Vill du ha dom som en buffer i slutet av livet? Placera dom isåfall med lämplig risknivå.
Konto med ränta finns hos många små banker och kan nog vara en bra idé oavsett (blir ju trots allt ~6000 om året). Du behöver inte byta huvudbank för att ha dessa pengar där 
Placera inte en krona i fonder som du inte är säker på är en långsiktigt sparande, dvs bara en mindre del om något.
Hej!
Helt klart ska resandet ske medan tid är; solresor, safari, Irland m fl.
Tar över min fars bil som är rätt gammal men i fint skick. Reparationer ligger i farans riktning dock. Viktigt att ha med i beräkningen.
Redan fått en del tips/råd. Kul!
Veronica
Om du bara vill ha pengarna på ett sparkonto finns det sparkonton som ger närmare 1% i rörlig ränta, t.ex Northmill bank. Med den räntan ligger pengarna olåsta med fria uttag. Vill du låsa pengarna får du förstås något högre ränta. Pengarna är skyddade via den statliga insättningsgarantin upp till drygt 1 miljon. Storbankerna ger ingen ränta på sparkonton, de får fördelaktigt låna pengar av Riksbanken och behöver då inte erbjuda sparräntor till sin kunder för att sedan kunna låna ut detta kapital och tjäna pengar på kapitalet via räntor.