Penningplaceringsstrategi pensionärspar

Bästa forumistas,

som nybliven medlem här blir detta min första fråga. Mina föräldrar fick nyligen ett arv från en försäljningen av en framliden släktings bostad. Det rör sig väl om någon miljon kr, och mina föräldrar är 70- och 80-. Jag misstänker att pengarna nu bara ligger och äts upp av inflation, varför jag ämnar tala litet med dem om detta, i alla försiktighet, kanske utan att gå in på summor alls; det får visa sig. De lever nu på en hyfsad, men ej frikostig pension.

Frågan är alltså, hur man bör placera en dylik summa ifall:

a) allt skall användas av dem och bara ge en så fin levnadsglädje – och bra utdelning och verkan för deras ekonomi – i nuet och de närmaste 10–20 åren; 

b) någon del eventuellt skall förvaltas med tanke på nästa generationer.

Jag antar att även om allt skall användas upp, kan det vara bra att ha en del i tämligen likvid form och en viss del i något långsiktigare sparande, kanske med en tidshorisont på 4 år eller så.

Blir det kanske en två- eller trehinksmodell, där sandlådehinken lämnas utanför? Vad säger ni? Vore oerhört tacksam för råd i denna fråga.

Jag tycker du är inne på rätt spår med en större del i cash på sparkonto för att de ska säkert kunna ha kul för pengarna.

Försök räkna ut med dem hur mycket pengar de skulle vilja ha att använda per år inkl guldkant, resor eller inköp de inte tidigare unnat sig.

Dra sen bort pensionen de får. Kvar blir vad man kan kalla ett årsbehov av cash som de behöver varje år.

Det beloppet hade jag nog tagit x 6-8 år och satt på sparkonto med ränta för att vara säker på att de ska ha cash att använda så länge de orkar och vill.

Om det blir mycket pengar så kan ni dela upp på flera konton dels om det behövs mht insättningsgarantin (1 mkr/pers/bank) och dels att kanske binda i en 2-3 olika längder för att skrämma upp räntan något.

Resten ska nog placeras i en hyfsat säker portfölj 60/40 eller kanske 50/50. De är ju solklart i Stay Rich fasen.

Så kanske mer av en 2 hinkars portfölj? :slight_smile:

Tack för svar, @JFB !

Det låter som en klok strategi. Klok tanke att binda i olika längder. Erbjuder alla banker att portionera pengarna på det viset? Blir det subkonton?

Vilka sparkonton med ränta är att rekommendera på lång sikt? Jag läste ett par trådar om detta, men det vissa verkar ju höja och sänka räntan årligen, vore skönt med något som låg rätt stabilt över tid. Jag vet att Svea har viss ränta, talar något emot dem? Eller Avanza+? Nu ligger nog allt på storbankslönepensionskontot utan ränta. (Jag bor i utlandet sedan många år, så jag är något mer insatt i andra banksystem just nu, varför det kanske är en nybörjarfråga.)

Med trehinks- menade jag att den tredje vore aktuellt om – och bara om – en viss del skall öronmärkas för arv, då den väl kan tänkas ha en än längre horisont (20+ år), och tillåtas ett uns mer volatilitet?

1 gillning

Compriser har en bra tjänst där du kan kolla räntor - länk nedan

Binder man räntan så är den ju fix och kan inte sänkas eller höjas. Rörlig kan såklart ändra sig.

Se till att det är med insättningsgaranti (1050 kkr per person per bank)

Om det tex är 3 Mkr per person. Så tre olika banker. Tex 1 Mr rörligt på bank med vettig rörlig ränta (kolla historik så de inte höjer och sänker hela tiden). 2 Mkr bundet på 1 år och 1 Mkr bundet på 2 år på två olika banker.

Jag har själv bra erfarenhet av Svea, Collector, Avida (dock bara rörlig ränta), Hoist och Avanza sparkonto+. Marginalen har jag hört ska vara helt ok och ska ha bra ränta på bundet.

Man får pussla ihop det på vettigt sätt så man ligger inom insättningsgarantin, med så få banker som möjligt (av praktiska skäl) och få så bra ränta som möjligt.

Vill man göra det enkelt och offra lite ränta så är Avanza sparkonto+ bra. Avanza tar en mellanskillnad mellan vad deras partner bank ger och vad du får. Typ 0.2-0.3%enheter lägre ränta. Fördelen är att man kan ha 1050 kkr/bank som Avanza har samarbete med. Det är deras partner bank som insättningsgarantin är kopplad mot. Så tex 3 Mkr på Avanza med 3 konton - ett vardes för tex Collector, Nordax och Santander - med både rörligt och bundet (obs inte kollat om de bankerna har bra ränta men det ser du på Avanza)

Ok! Förstår 3 hinkars tanken :grinning::+1:.

https://www.compricer.se/sparande/