Jag är hemma hos föräldrarna och försöker sätta mig in i min mammas ekonomi.
Tyvärr verkar det som om hon använt en slumpgenerator för sina placeringar, bland annat 90.000 i ett e-sparkonto.
Men hur ska en 78-åring som får ut 13.000 i månaden placera sina pengar?
Hon är vid hyfsat god hälsa, men blir nog inte 100-år gammal. Så hur ska man placera pengar för de sista 20-åren av sitt liv? Kanske inte så meningsfull att hålla på med långsiktiga placeringar så man får ut en massa pengar till sin begravning! Hon har sammanlagt circka 350.000 i lite isk och fonder. Ska man bara lägga allt på ett vanligt bankkonto kanske? Eller lika väl att plocka ut en tusenlapp i månaden för att dryga ut kassan?
Se på sparande som uppskjuten konsumtion. När man är 78 är det hög tid att konsumera sitt sparade kapital. Plocka ut 2000 per månad för att dryga ut pensionen med.
Med den föreslagna räntan behöver du troligtvis kika åt nischbankerna, de har generellt högre sparräntor än storbankerna. 3% i sparränta är inte så sannolikt du hittar i dagsläget (åtminstone inte för sparkonton rörlig/3mån/6mån/1år), men uppåt 2,50%-2,70% bör du kunna hitta. Klicka dig vidare in på sidan nedanför, där kan du jämföra sparkonton och sparräntor. Alla konton där omfattas av insättningsgarantin.
Tack! Alltså, de där 3% var bara en slumpvis siffra jag chansade på, jag menade inte att det måste vara det! Jag har ingen koll alls nämligen. Men tack för tipset!
Hmmmm…..hon har faktiskt ett sparkonto på Skandia, för hon får en del av sin pension därifrån. Kanske lika väl att använda det då. Verkar vara 2,20% där i alla fall.
Skandia har ett fastränteko på 2,2 % för tre månader, fasträntekontot är tillfälligt där man binder upp pengarna från allt i ett konto och efter tre månader är det tillbaka på allt i ett kontot.
Om jag var ni hade jag kanske inte bundit alla pengar utan haft lite pengar kvar lätt tillgängligt eller om hon har Swedbank som primär bank och har kvar lite pengar lätt tillgängligt där.