Min mamma bestämde sig plötsligt och ogenomtänkt att gå i pension vid 62 års ålder och är idag 64. Hon tar ut så mycket hon kan av sin intjänade pension vilket ger 11000kr/månad efter skatt. Hon har även 3miljoner i sparkapital på banken som hon tänkt använda till pension. (Hon har inga ytterligare tillgångar/lån utom äger en bil). Efter lite googlande verkar det skattemässigt dumt att ta ut sin pension före året man fyller 68, utan bättre att ta av sitt privata sparkapital.
Min plan för att hjälpa henne få ut så mycket som möjligt av sin pension är följande punker:
• Pausa utbetalningar från pensionsmyndigheten.
• Sätt in 4års utbetalningar på sparkonton som är låsta på 0,1,2 respektive 3 år för att få loss pengar succesivt fram till året hon fyller 68.
• Sätta in en buffert 200k på ett lättigängligt konto.
• Sätt in resten på Lysa, och starta automatiska uttag därifrån och från pensionsmyndigheten året hon fyller 68.
Jag känner mig ganska osäker på pensionstänk och undrar därför om det låter som en smart plan och om det är något jag har missat?
Nästan klockrent tycker jag!
Är själv pensionär i liknande sits och har landat i ett upplägg som i stort sett är som ditt förslag. Enda väsentliga skillnaden är att jag inte har pausat pensionerna helt, utan tar ut så pass mycket att jag får ta del av grundavdraget.
@Andresen Grundavdraget kommer vi absolut ta hänsyn till, tack!
@firreb Det är sant att det inte handlar om så stora belopp, jag tror hon sparar 1500-2000kr/mån i skatt första 4 åren på att ta ut från sparkontot först och sedan pensionen. Jag bara utgår från att pensionsmyndigheten fördelar utbetalningarna så att man får ut samma totala belopp (om man bortser från utveckling) om man dör vid medellivslängd oavsett vilken ålder man går i pension i. Det kanske är ett falskt antagande, men om det stämmer så blir skillnaden i slutändan enbart skatteskillnaden vilket borde bli ca 85000kr. Jag tror att på det stora hela gör detta ingen jätteskillnad, ville bara stämma av att jag inte tänker helt uppåt väggarna fel med upplägget eftersom jag inte har någon pensionserfarenhet själv!
Jag använder SBAB. Jag började med det eftersom jag har bolån där. De kanske inte har den allra högsta sparräntan, men tillräckligt bra tycker jag. Och jag gillar deras app och möjligheten att ha 3-månaders fasträntekonton med automatisk förlängning, samt har hittills bara goda erfarenheter av dem.