Hej jag har 14000 kr i restskatt som ska betalas in i maj för att inte den låga räntan ska börja dras. Min fråga är ifall det är bättre att vara investerad på börsen med mina 14000 fram till juli då den högre räntan börjar dras?
Förstås omöjligt att säga.
Oftast går börsen bra på 10 års sikt. Hur den går på en månad eller två är mer eller mindre slumpmässigt.
Om du behöver pengarna för att betala din skatt ska du alltså inte ha dem på börsen.
Självklart vet ingen hur börsen kommer att gå men det jag menar är att ifall jag gör detta varje år i 10 år så är sannolikheten större att avkastningen från börsen överstiger räntan på 2.5 procent eller tänker jag fel?
Välkommen till forumet! ![]()
Du tänker rätt, men räkna gärna på avkastningen och se stt det inte blir så mycket i slutänden.
Tack så mycket men sanningen är att jag smygkollat på detta forum i många år. Jag såg din senaste youtube video idag faktiskt:P
Men det var ditt första inlägg - så nu är du med i klubben på riktigt. ![]()
Servettskiss i trött huvud:
Snittavkastning minus ränta och skatt. Låt oss säga 3,5% kvar. Dels på fyra kvartal. Då är vi på ca 0,9%.
Är det värt typ 125 spänn om året för att göra denna manöver med 14k. Risken och besväret tar nog ut det där…
Pratar vi två månader är det ännu mindre, typ 0,6% och 85 spänn.
Det var mindre än jag trodde. Men jag har någon förhoppning (möjligen felaktig) att detta med tullarna ska ordna sig under sommaren och börsen går upp. Då vill jag ju gärna ha 14 000 extra investerat på börsen.
Har du råd att betala skatten även om det går ner? Hur besvärligt blir det för dig om det händer?
Klarar du worst-case scenario så kan du ju chansa. Men det krävs nog ett gäng år för att det ska stabilisera sig i någon form av normal avkastning.
Jag kör själv “In med pengarna tidigt, ut med dem sent,” men det är för att jag klarar om det blir nedgångar (och att pengarna då är dyrare när jag behöver ha ut dem).
Jag är väl medveten om om riskerna. Jag ville bara försäkra mig om jag tänkte rätt matematiskt att över tid bör det vara ekonomiskt fördelaktigt att vänta 2 månader med att betala in skatten och att det inte var någon avgift eller ytterligare faktor som gjorde min ekvation fel.
Är det inte bättre då att bara lägga på en VP-kredit på beloppet och låta det ligga investerat året runt?
Som dessutom sänker ditt ”överskott av kapital” och isk-skatt om jag tänker rätt
Jag är i dagsläget helt skuldfri men jag kan tänka mig att belåna min portfölj i framtiden med några enstaka procent som mest. Du har rätt i att det vore bättre men jag lär inte få belåna värdepapper för tillfället.
Aktiefonder är ju för investeringar under minst 15 år, helst. Egentligen över flera generationer, från mitt perspektiv.
Du skriver om otroligt små summor och otroligt små tidsperioder. Allt är fel, enligt mig.
Betala in det lilla beloppet och var glad att du fick låna lite pengar av staten till ett lågt pris.
Försök tänka större och mer långsiktigt, just nu verkar du tänka smått och kortsiktigt, varför gör du det tror du?
Alternativet och det mest rimliga är att ha pengarna på ett sparkonto med ränta tills skatteverkets ränta överstiger din ränta på sparkontot. Glöm inte dra av 30% på den ränta du får på sparkontot.
Det är för kort tid för att det ska vara värt det.
Hade du haft längre tid på dig hade det varit värt det men då talet vi om ett par år.
Det blir ju faktiskt två månder per år. Så över ett arbetsliv snackar vi ca 7 år totalt som pengarna ligger investerade, om det är samma restskatt varje år.
Visst det är under 7 år, men det kan vara de 2 månader varje år som börsen går ner. Eftersom jag antar man börjar räkna från den tid som man tar reda på att man ska betala in skatten? Man kan lura sig själv och tänka att det är 3-4 månader om man gör deklarationen direkt i Mars eller när man får reda på det.
Det är trots allt inga pengar man får bara sådär. Utan antingen tar man det från månadens lön, buffert spar eller något långtids spar som börsen. Personligen så hade jag inte betalat någon ränta på skatteskulden, hade betalat någon dag innan deadline i maj antagligen.
Jag har sparat i över 20 års tid och är med råge den mest långsiktigt tänkande i min bekantskapskrets. Tack för din åsikt ![]()
Jag antar att du har någon form av räntesparande, t.ex. sparkonto?
Den låga kostnadsräntan på skattekontot är 2,5% men den får man inte ränteavdrag på så ska man jämföra det med en motsvarande ränta med ränteavdrag är det 0,025 / (1-0,3) = 3,57% du behöver få på annat håll för att det ska motsvara det.
En bra bit högre än räntan på mitt bolån och bundna sparkonton, så rätt bra för att vara helt riskfritt.
Eftersom det rör sig om väldigt kort tid skulle jag personligen hellre putta de där 14 000kr från sparkontot till skattekontot i tid så att jag slapp betala kostnadsränta.
Givet att du inte har väldigt tight ekonomi.
Å andra sidan är räntan på 14 000kr kanske så lite pengar att det inte spelar någon större roll hur du gör.
Du har i teorin rätt men det finns billigare sätt att låna på om man vill göra det, t.ex. värdepapperskredit, bolån eller CSN (i de två senare fallen genom att inte betala av dem i förtid). Jag vet inte om mitt förstahandsalternativ skulle vara att låna relativt dyrt av Skatteverket.
Välkommen till forumet.
Jag är ju en sådan som nästan alltid betalar in skatten direkt. Upplever inte det är värt att chansa och för mig hamnar pengar som ska betalas till SKV alltid i kategorin:
Pengar som ska användas inom 0 - 3 år
Och därmed pengar som ska ligga på ett bankkonto med insättningsgaranti. I de flesta fall skiljer dessutom inte räntan på skattekontot sig supermycket från bankernas räntor. I vissa perioder är den till och med bättre.
Är det värt risken att göra detta för en månad??
Betala av din skuld istället.
Kanske den “hämske” Trump hittar på något…