När är bäst att deklarera när man måste betala ett stort belopp?

Hej!

Dags för mig att betala min första stor ISK skatt. Är det bäst att betala på sista deklarationdagen, dvs 2:a maj? Blir inte ränta då, eller hur?

När ska kvarskatten betalas?

Har du kvarskatt att betala så framgår det av slutskattebeskedet. Där framgår även senast det datum som skatten ska vara betald. När slutskattebeskedet kommer har du 90 dagar på dig att betala kvarskatten. De flesta som har skatt att betala ska göra det senast den senast den 12 september 2024.

Betala kvarskatt tidigare och undvik kostnadsränta
Om du helt vill undvika kostnadsränta kan du göra en extra skatteinbetalning enligt uppställningen nedan. Fram till förfallodagen för kvarskatten betalar du låg kostnadsränta på din kvarskatt. Den låga kostnadsräntan är för närvarande 5 procent och den höga kostnadsräntan är 20 procent.

Storleken på kvarskatten styr från vilket datum kostnadsräntan börjar räknas:

• På kvarskatt över 30 000 kronor börjar kostnadsräntan räknas från och med den 13 februari 2024.
  • På kvarskatt under 30 000 kronor börjar kostnadsräntan räknas från och med den 4 maj 2024.

Du kan göra en extra skatteinbetalning genom att betala in pengar till ditt skattekonto, precis på samma sätt som när du betalar kvarskatt.

3 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

Stort tack, kan inte bli tydligare än så. :pray:

3 gillningar

Jag är inte säker att jag är med. Jag tar ett exempel.

Kvarskatt: 10 000 kr
Första dagen för att deklarera: 19 mars
Sista dagen för att deklarera: 2 maj

När 5% räntan börja räknas?
När 20% räntan börja räknas?

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Viktigt också att komma ihåg att 5% eller 20% är ju per år. Alltså 5/12 eller 20/12 per månad.

Så säg att du har en stor summa på 10 000 kr som ska betalas in. Det kommer alltså kosta 40 kr per månad med 5% ränta.

20% ränta blir det bara ifall du har negativt på ditt skattekonto och då kostar 10 000 kr ungefär 167 kr per månad att låna.

Det är också skillnad på att deklarera och att betala in pengar på skattekontot, inte sant? Du kan göra det ena utan att göra det andra.

Men precis, vinner jag något att vänta att deklarera?

Har en stor kvarskatt men också ett större avdrag. Justeras räntan mellan 12 februari och 3 maj till kvarskatten efter att avdraget godkänts?