Hej
Jag och min sambo äger vårat hus 50/50. Vi kan oxå maxa våran möjlighet till ROT-avdrag.
Jag försöker att be varje hantverkare att dra 50/50 på oss båda så att det blir rättvist. Ibland så säger hantverkaren att nä det blir så stökigt så jag tar en av er bara.
Men jag har länge misstänkt att den person som hantverkaren drar på riskerar högre kvarskatt.
Titta på den bifogade bilden.
Om jag förstår det rätt har skatteverket lagt ihop de två positiva värdena: 201001+4635. Sen drar de ifrån det negativa värdet 203916 och får fram att jag är skyldig 1720.
Om vi haft en hantverkare som dragit 10000 på bara mig så hade väl beräkningen alltså blivit :201001+14635 varpå jag fått ÄNNU högre kvarskatt ?
När jag pratat med skatteverket förr harbde sagt att jag inte förstår hur det funkar. Vilket är högst troligt även nu. Även andra har försökt förklara för mig att min misstanke är fel.
På posten med 4635 står det ju “Preliminär skattereduktion för rot/rut som du fick avdrag för på fakturan” . Det verkar ju som om det riskerar att bli orättvist om hantvetkaren bara drar allt från en person.
Jag hoppas jag har fel. Vore jättetacksam för en förklaring av någon som fattar .
Mvh
Fredrik
Jag är definitvt ingen skatteexpert! Uträkningen i sig är ju riktig.
Men som du är inne på så äger ni ju hälften var och har ni inte gemensam ekonomi kan det ju bli snett tänker jag. Om du sas lägger in allt ROT och din sambo ingenting så kan det vara konstigt att hen sedan ska ha 50% av värdet som ju då kanske påverkats av “din insats”?
Men som det brukar heta här på Forumet “Jag kanske har otur när jag tänker”.
Det går att omfördels detta till 50/50 enligt SKV.
Du tänker fel.
Felet är att du inte har betalat tillräckligt med preliminärskatt. Det är därför du får kvarskatt. Hade du fått 24 635 i skattereduktion för ROT så hade det dragits av i din slutliga skatt som hade varit 181 000 kr. Avdragen skatt hade varit den samma (203 916) men 24 635 (som hantverkaren har fått utbetalt från Skatteverket) hade lagts till i preliminär skattereduktion (i stället för 4 635) och beräknat belopp att betala hade varit exakt det samma: 1 720 kr.
Rotavdraget har ju redan räknats av på fakturan. Här kommer den upp på “båda sidor” av skatteuträkningen. Har man delat på fakturan har sambon inte forlorat någonting! Lite otur har du nog…
Hej
Jag har inte kontrollerat mot fakturan, men jag vill påstå att det stämmer att summan är korrekt . @Nestor du skrev att summan dyker upp på “båda sidor”, kan du utveckla det lite ?
Mvh
Fredrik
Ps enormt tack för erat försök att förklara ,men jag får inte riktigt fått ihop siffrorna ändå. Jag tycker fortfarande att det ser ut som om någon av oss riskerar att få högre kvarskatt om en hantverkare envisas att lägga sitt rotavdrag på en av oss.
I mitt exempel ovan, om vi haft ytterligare en hantverkare som t ex lagt allt rotavdrag på mig 100% , t ex 10000 då hade ju kvarskatten ökat enligt beräkningen skatteverket gör enliget den nedre i bilden.
Även om hantverkaren lagt 50/50 borde ju kvar skatten ökat, men då varit fördelad/belastad lika mellan mig och min sambo.
Detta svar är till @spec
Ja visst är der ju så att på fakturan slipper jag betala skatten.
Dörför ska den väl “betalas” här istället?
Så om ytterligare en hantverkare dragit av ytterligare t ex 10000, 100% på bara mig. Då hade väl det ökat min kvarskatt?
Hade hantverkaren istället lagt det 50/50 hade väl summan som.ökade kvarskatten blivit fördelad på oss båda?
Detta svar är till inlägget från @Nestor ang beloppet 84392 och att beloppet 4635 är med här.
Det kan vara här jag inte fattar. Ska fundera lite på om jag kan få ihop det…hmm…återkommer .
Kontrollera rad Summa av skattreduktioner…
på 84 391 kronor. Den har du på den bifogde deklarationsblanketten. Där ser du att summan 4635 kr finns med som en pluspost allså dig till godo.
Samtidigt finns summan 4635 som en minuspost näst längst ner. DITT SKATTEUTFALL I DEKLARATIONEN GÅR ALLTSÅ PLUS MINUS NOLL PÅ GRUND AV ROTAVDRAGET. Du har fått ditt Rotavdrag på fakturan och var glad för detta.
Varför denna konversation från skatteverket? Jo, förutsättning för ROT är att man har en inkomst. Säg att du inte haft någon lön. Då hade det inte funnit någon pluspost på skattereduktioner och då att Rotavdraget kvittas bort.
Har du och din sambo en anständig lön så spelar det ingen roll vem som utnyttjar ROT. Tro oss alla som försöker övertyga dig om detta.
Men som jag skriver ovan, om två personer äger en villa och bara en har inkomst, så är det självklart att den som har inkomsten skall göra avdraget.
Skattereduktion för rot-/rutarbete är inte helt okomplicerad. Precis som med räntekostnader gäller det att fördela avdraget på rätt sätt mellan två fastighetsägare.
Avdrag görs direkt på fakturan, innebär att den som betalar har fått avdraget “i handen”
Vid beräkning av total skatt i deklarationen beräknas skattereduktion för rot/rut. Reduktionen kan bli max det som drogs av på fakturan, men ifall framräknad kommunalskatt mm minus andra skattereduktioner (som t.ex. jobbskatteavdrag) medför att det inte finns pengar kvar som täcker avdraget på fakturan så blir skattereduktionen för rot/rut lägre än avdraget på fakturan.
Vid beräkning av total skatt läggs beloppet som avdragits på fakturan till.
Det här innebär alltså att ifall samma belopp är med i steg 2 och steg 3 är allt frid och fröjd. Ifall däremot beloppet i steg 2 är lägre än beloppet i steg 3 så har man “levt över sina tillgångar”, ifall man kan överföra en del av rotavdraget på annan ägare till fastigheten och det medför bättre utfall bör man i så fall göra det.
I detta fall är säkert “överkurs” för frågeställaren. I normalfallet med två fastighetsägare med normala inkomster(som det verkar här) och ett litet ROTavdrag så spelar fördelningen ingen roll.
Men visst förekommer det. Jag fick själv hjälpa ett pensionärspar med högt Rotavdrag att modifiera avdraget i deklarationen härom året.
@Nestor, jag läser alltid dina inlägg med ett leende på läpparna. Du är noggrann, pedagogisk och allmänt trevlig. I detta fall tror jag TS inte förstår sin deklaration och vill lära sig hur det fungerar. Inte bara acceptera och gå vidare. Då får man försöka vara ännu mer pedagogisk. Hjälper sällan att skrika.
“Levt över sin tillgångar” är ett faktum. ISK, depå och källskatt, mm är inte helt okomplicerade. En sak upptäcker jag SKV har förbättras är ett skattagare får förslag från handläggare på digitalt om man omprövnade skattbeslut och fick tydliga förklarningar och räkningar.
Det kan det göra. Ifall hantverkaren dragit av på fakturan mer än vad man har rätt till (i bemärkelsen att man inte haft tillräckliga höga inkomster), så kommer mellanskillnaden att läggas på den slutliga skatten.
I det här enskilda fallet blir det nog ingen påverkan.
Hantverkaren MÅSTE göra ROT-avdraget på fakturan. Du kan som privatperson inte göra ROT-avdrag i efterhand. Det kunde man tidigare. Men det är omöjligt idag eftersom det blev för krångligt för Skatteverket. Du kan ha max 50.000 kr i ROT-avdrag per person om båda är ägare till fastigheten. Kommer du inte upp i maxbelopp så spelar det ingen roll vem som “får” ROT-avdraget.
Man behöver alltså inte “dela lika” på detta.