Varför ska jag återbetala Preliminär Skattereduktion till Skatteverket?

Så att en treåring kan förstå undrar jag om någon, väldigt pedagogisk, kan berätta varför Skatteverket har dragit ca 13000kr i restskatt, på en post de kallar för ”preliminär skattereduktion” från mig? Jag fick ROT-avdrag för en brunnsborrning förra året. Jag betalar in betydligt mer skatt till staten (kommunen) än vad ROT-avdraget var på, så där bör ju inte problemet ligga. Jag har googlat på ”preliminär skattereduktion” men blir inte särskilt mycket klokare av svaren jag fått. Vad är det jag inte förstår?

Jag gissar lite nu, men det har kommit liknande frågor förut. Jag vill minnas att de gör någon manöver där man får avdraget och sedan dras det bort eftersom man redan har fått pengarna avdragna från fakturan man betalade under året och pengarna har betalats till fakturerande bolaget. Så i skatteuträkningen tar det ut sig själv.

Du har alltså redan pengarna i handen och kan inte få dem en gång till via avdrag på skatten.

2 gillningar

Ja så brukar det ju fungera. Du har reda fått avdraget genom att du betalade mindre för brunnsborrningen.

Alltså, det är (troligen) andra poster i din deklaration som gör att du får restskatt.

1 gillning

Tack! Jag fattar nog inte riktigt ändå. Det känns ju som att man betalar det man skulle ha fått i rot-avdrag ändå då.

Uträkningen börjar med den totala skatten som ska betalas och där ska ROT vara avdraget, det bör du kolla upp att den är.

Lättare att förstå om man ska få skatt tillbaka:

Utan ROT:
Slutlig skatt: 100k
Avdragen skatt: 115k
Att få tillbaka: 15k

Med gamla ROT som inte var på fakturan (13k):
Slutlig skatt: 87k
Få tillbaka: 28k (de 15k för “felaktig” preliminärskatt +13k ROT)

Med ROT på 13k på fakturan:
Slutlig skatt: 87k
Skattereduktion du fått via ROT-faktura: 13k
Få tillbaka: 15k

1 gillning

Iom att du slapp betala det på fakturan redan så betalar du det inte. En av siffrorna i uträkningen är just pengarna du redan fått behålla.

Det är typ:

Avdraget du ska få: 100 kr
Minus pengarna du fått behålla: 100 kr
Lika med det de då nu ska dra av från skatten: 0 kr