Så jobbigt med kontanter i pensionsportföljen när man vill vara passiv

Jag är 32 år och har ca 1mkr i tjänstepension på Avanza. Har nyligen gjort en stor insättning och har därför ca 20% i kontanter, nästan allt annat är i Avanza Global och AMF Småbolag, någon mindre post på ca 40tkr i Scandic från förra året. Jag gör insättningar ett par gånger om året och ska gå in med ca 80tkr till under 2021, alltså kommer kontaktberget att växa om jag håller mig handlingsförlamad.
Alltså ett ganska lågrisk långsiktigt sparande i mångas ögon. Jag vill inte hålla på med hinkarna utan 100% aktier/aktiefonder är det som gäller.

Jag tycker det är så jobbigt att ha pengarna i kontakter i portföljen, det känns som jag tappar avkastning varje vecka. Hade jag satt 50% var i de två fonderna så hade jag nu haft typ 14tkr mer i avkastning den senaste månaden.
Samtidigt tänker jag att till och med Jan har sagt att förmodligen kan man någon gång inom 5 år kan man köpa in sig billigare än på dagens nivåer.

Det finns liksom inget rätt eller fel eftersom ingen vet - och det gör mig galen. Jag tänker på hur jag ska göra minst en gång i timmen varje dag.
Det som känns bäst är nog att invänta, men det är ju ingen naturlag att det ska bli billigare att köpa in sig någonsin igen, tänk så går mina index upp 100% de kommande två- tre åren om världen rusar efter Corona och sedan kommer ett stort tapp på 25%, då var det ju fortfarande helt onödigt och ineffektivt att vänta?

Så - tankar? Vad är rätt och fel? :smile:

Hej
Måste du lägga in kontanterna i portföljen, kan du inte lägga dem på ett konto med ränta?

Och jag gissar att du inte har sett detta avsnittet. (från 12 aug 2018…)

#62 - Investera nu eller efter börskraschen? | Om finansiell spådomskonst - YouTube

1 gillning

Om det är ett pensionskonto/pensionsförsäkring så ska pengarna ändå jobba länge, så jag skulle investera allt.

1 gillning

Nej, det är en tjänstepensionsförsäkring genom min anställning i eget bolag.

Många är de som försökt tajma marknaden, få är de som lyckats…

1 gillning

Absolut. Så tänker jag också. Men man ska ju inte heller leva i klyschor eller one-liners.
Ibland kanske det är enklare att försöka tajma marknaden än annars, exempelvis vid en så extrem topp vi har just nu bör sannolikheten för en dipp vara högre än vid en inte så extrem topp?

Kommer dippen om 1 vecka, 1 månad, 6 månader, 1 år eller senare och hur kommer marknaden gå fram tills dess? När är man tillbaka om man kliver av nu jämfört med om man åker med ner i dippen?

Om man gör rätt eller fel vet man först i efterhand. Om du anser att 20 % likvider är för mycket så minska till 10 % likvider. Då har du gjort hälften rätt / hälften fel oavsett utfall. Samtidigt låser du ditt kapital under en mycket lång tid när du stoppar in det i en tjänstepension som 32 -åring. Faller börsen med 50 % till hösten har den nästintill garanterat återhämtat sig till det att du gör ditt första uttag.

För att sätta det resonemanget i perspektiv. Ponera att du hade så extrem otur att du köpte precis på toppen av börsen 2007 före finanskrisen. Då tog det faktiskt inte särskilt lång tid för börsen att återhämta sig och det var en extremt djup kris. Tiden läker alla sår. Även på börsen.

…och ser grafen skrämmande ut med den där extrema toppen på slutet så tänk på att det inte är ett logaritmiskt diagram och därför lite missvisande.

Kanske. Men i så fall vid bottnar, toppar brukar vara svårare. Av någon oförklarlig anledning vill få köpa vid bottnar dock…

Frågan är också om du utnyttjar alla andra möjligheter till att få ut kapital från ditt AB? Att sätta in mer tjänstepension än behövligt för att få en premiebefrielseförsäkring / sjukförsäkring som täcker den lön som du tar ut är vanskligt.

Det här har diskuterats nyligen. Gör själv så att jag tar ut lön till brytpunkt, sätter av till motsvarande tjänstepension som den lönen ger upphov till, tar ut lågbeskattad 3:12 utdelning, sparar i företagsägd KF och evt sätter av i P-fond om året varit något utöver det vanliga.

Först efter att man har gjort allt detta så är det enligt min åsikt värt att sätta in mer i tjänstepensionssystemet. Så ung som du är så har du ju ingen aning om hur skatter kan tänkas se ut när det är dags för dig att ta ut pengarna. Har du i stället befriat dem genom utdelning så styr du ju över pengarna fritt och kan ta med dem i tex en utlandsflytt, göra alternativa investeringar etc etc.

Genererar du så pass mycket vinst att du maxar alla dessa så kanske du har fler verksamhetsgrenar som kan ligga i separata bolag så att du kan ta ut utdelning enligt både huvudregeln och schablonregeln.